• NFVB
  • KONTAKT
Back
Davines Village byr på plantebaserte ingredienser, «hjemmeavlede» fra egen «kjøkkenhage».

Davines Village byr på plantebaserte ingredienser, «hjemmeavlede» fra egen «kjøkkenhage».

Få konseptene under huden

Velfylte produkthyller krever god produktkunnskap, og leverandørene gjennomfører produktkurs på løpende bånd. Men hva skal til for løfte merkevarenes identitet, og formidle dette med oppriktig entusiasme?

Høstsesongens kursrekke er for lengst klar fra leverandørene, og de byr som sedvanlig på mye inspirasjon med lokale og internasjonale gjesteartister. Klipp, farge, styling, you name it. Det er bare å plukke i rikholdige kurskataloger. Så hva skal til for å ta ting til et nytt nivå, gi kundene en opplevelse ut over gode produkter og faglige ferdigheter?

 

Oppriktig entusiasme smitter

Selvsagt bruker og anbefaler frisører produkter man kan stå inne for. Men let’s face it, alle profesjonelle produkter som leveres i Norge holder mål, rent teknisk. Vaner, innkjøpsavtaler, opplæring, produktbredde, service og backing er gjerne et nøkkelord som avgjør hvorfor man foretrekker ett merke fremfor et annet. For salongens kunder ser verden litt anderledes ut. De kan velge kjente merkevarer, eller la seg fascinere av spesialiserte, «ukjente» produkter som tilbyr noe unikt. 

Men skal du vinne kundenes fortrolighet og hjerte, må salongens medarbeidere kjenne og føle merkets identitet på kroppen. Har frisøren en oppriktig godfølelse for det man driver med eller produktene man selger, føler kundene dette intuitivt.

 

Surfer på miljøbølgen 

Så hvordan kan leverandørene bygge merkevarene i frisørenes bevissthet? Vi synes åpningen av Davines Village i Parma rett før sommerferien er et interressant case. Davines-produktene har alltid vært basert på en miljøprofil, men det er de ikke alene om. Det finnes en rekke andre merker som også har gjort det med suksess. Aveda er bare ett av mange eksempler. Så hva har Davines jobbet med for å forsterke sin miljøprofil? 

Fortellingen startet med Davines eier og styreformann Davide Bollatis visjon om å utvikle merket til å være bærekraftig i ordets rette forstand. Ta miljøansvaret fullt ut, tenke gjennom prosessene i hele verdikjeden. Da jeg snakket med Davide Bollati for tre-fire år siden, ble jeg presentert for skisser til Davines Village, en mer eller mindre selvbærende og selvforsynt landsby, som skulle ta bærekraft til et nytt nivå. Men planer er planer, det er mer krevende å realisere sine ideer. Eller som Davide Bollati formulerte det; Jeg drømmer om å realisere Davines Village, hvis banken er med på det…

Og banken var med på satsningen. Det kunne vi ved selvsyn oppleve under den offisielle åpningen av Davines Village i Parma 26. -27. mai. Davines Village er virkelig noe nytt og gjennomført nytenkende. Her er det lagt opp til mottagelser i miljøtilpassede omgivelser, et åkerlandskap rundt selve bygningsmassen bidrar til dyrking av kortreiste, naturlige ingredienser. På 60-tallet ville dette vært enhver hippies våte drøm, men nå er konseptet bygget opp i en effektiv, tidsriktig ramme, som byr besøkende på en spennende og inspirerende opplevelse for dem som legger turen hit.

Annet Innhold