Klarer bedriften å sikre at opplæringsårene preges av kvalitet og gjennomtenkte løsninger, vil resultatet være godt kvalifiserte fagarbeidere på sikt.
Læretiden etter ”hovedmodellen” er to år i bedrift, hvorav det ene året definisjonsmessig er et opplæringsår, det andre et verdiskapingsår. (Det finnes flere alternativer til hovedmodellen). I verdiskapingstiden skal lærlingen delta i produksjonene på linje med andre arbeidstakere.
I praksis skjer dette ved at man ved starten av læretiden får mer opplæring og trening enn mot slutten av læretiden. Verdiskapingsdelen trappes opp gradvis, til man mot slutten av læretiden skal ha et betydelig innslag av produksjonsaktiviteter.
Det å være i stand til å gjennomføre arbeidsoppgaver med en kvalitet som en faglært, og som gjennomføres innen et tidsrom som er akseptabelt, er en avgjørende del av opplæringen. Det er dette som vil bli vurdert ved svenneprøven. Målet er å utdanne fagpersoner som er i stand til å leve av yrket sitt!
Dette betyr at hele bedriften må være opptatt av å ta vare på lærlingen. Bedriftsledelse, opplæringsansvarlig og fagarbeidere har alle et ansvar for at det skapes et godt opplæringsmiljø på arbeidsplassen for lærlingene.
I forbindelse med kvalitetsløftet ble det vedtatt at alle lærebedrifter må godkjennes på nytt i henhold til de krav som stilles til kompetanse hos opplæringsansvarlig i bedriften, og bedriftens plan for opplæring.
En lærekontrakt er en avtale mellom en opplæringsbedrift eller et opplæringskontoret og en lærling.
Bedriften/opplæringskontoret må være godkjent av fylkeskommunen for å kunne skrive en lærekontrakt.
Ved å underskrive kontrakten har bedriften forpliktet seg til å gi opplæring i henhold til både den fagspesifikke og den generelle læreplanen.
Bedriften skal legge vekt på å skape et godt og støttende arbeids- og læremiljø og lage en plan for opplæringen ut fra den enkeltes muligheter, læreplanens mål og bedriftens virksomhet.
Nedenfor finner du svar på følgende:
Når skal lærekontrakten tegnes?
Hvem har krav på prøvetid?
Hvordan skal lærekontrakten fylles ut?
Må det skrives både arbeidsavtale og lærekontrakt?
Bedriften er knyttet til et opplæringskontor hva gjør vi da?
Hvordan avsluttes læreforholdet?
Forlenges kontrakten automatisk ved førstegangs stryk?
Lærekontrakten skal tegnes ved læreforholdets begynnelse. Lærekontrakten må være godkjent av fagopplæringskontoret i fylkeskommunen.- for å være gyldig, og den gjelder fra den dagen læreforholdet starter.
Det skal også inngås en tidsbegrenset arbeidsavtale som legges ved lærekontrakten eller ligger i lærlingens perm på arbeidsplassen.
Skriftlig lærekontrakt og tidsbegrenset arbeidsavtale må opprettes senest en måned etter læreforholdets start.
Lærlinger som har fylt 21 år og som inngår lærekontrakt med full opplæring i bedrift (se opplæringsloven § 4-5 tredje avsnitt), skal ha en prøvetid på 6 måneder. Det er ikke anledning for lærlingen eller bedriften å avtale kortere prøvetid.
For andre lærlinger er det ingen prøvetid.
Selve lærekontrakten kan du får fra fylkeskommunen eller laste ned her. Her finner du også en veiledning for hvordan du skal fylle den ut.
Ja, det må alltid skrives en separat tidsbegrenset arbeidsavtale med lærlingen.
I de nye lærekontraktsformularene er det en egen rubrikk for arbeidsavtalen. Alle fylkeskommuner skal forholde seg til denne. Det er enkelt å føre dato for inngått arbeidsavtale inn i lærekontrakten. Kopi av arbeidsavtalen behøver ikke nødvendigvis å legges ved kontrakten ved innsending til godkjenning, men dette vurderes av den enkelte fylkeskommune.
Er bedriften knyttet til et opplæringskontor skal lærekontrakten skrives med opplæringskontoret og tidsbegrenset arbeidsavtalen med bedriften.
Avslutning av lærekontrakten kan i utgangspunktet foregå på to måter:
Hvis svenneprøven ikke blir bestått, kan læretiden forlenges ved en frivillig avtale mellom lærlingen og lærebedriften. Fylkeskommunene medvirker ikke ved inngåelsen av denne avtalen. Lengden på avtalen avgjøres gjennom vurdering av resultatet på svenneprøven.
Lærekontrakt og opplæringskontrakt er regulert av opplæringsloven § 4-5
Eksempel på lærekontrakt fra Oslo kommune se her.
Veiledning til utfylling finner du her.
Bedriften er pliktig til å lage en generell plan for opplæringen.
Her er noen momenter som bør avklares når en plan skal lages:
Planen legges til grunn for godkjenningen som lærebedrift. Den gjelder ved siden av de øvrige retningslinjene i bedriften, som lovverk, kontrakter, arbeidsreglementet, uskrevne regler og det som i arbeidsretten kalles for ”arbeidsgivers styringsrett”, altså ledernes rett til å planlegge og fordele arbeidet etter bedriftens behov.
Eksempel på opplæringsplan vil snart komme.
Opplæringen skal tilpasses evnene og forutsetningene til den enkelt lærling.
En individuell opplæringsplan er basert på prinsippet om tilpasset opplæring. Tilpasset opplæring vil si at bedriften legger opp opplæringen i tråd med den enkelte lærlings forutsetninger og bakgrunn. Denne opplæringen skal også tilpasses bedriftens virksomhet.
For å kunne tilpasse opplæringen og lage en individuell oppfølgningsplan, vil det være viktig å stille følgende spørsmål:
Tilpasset opplæring skal skje innenfor den ordinære opplæringen og gir ikke rette til noen skærskilt tilrettelegging.
Prinsippet om tilpasset opplæring er fastsatt i opplæringsloven § 1-3.
Les mer i temahefte fra Utdanningsdirektoratet: Tilpasset opplæring
Hensikten med instruksjon og veiledning er å stimulere lærlingen til økt kompetanse i faget og til selvstendig utvikling og vekst.
Veiledningen skal bidra til at lærlingen opplever mestring, får motivasjon og lærelyst. Veiledningen skal også stimulere til at lærlingen kan begrunne egne valg, reflektere, vurdere og lære av eget og andres arbeid. Som veilder skal du hjelpe læringen med:
Instruksjon kan grovt sett gjennomføres etter tre metoder: Fortellermetoden, visemetoden eller demonstrasjonsmetoden. Følgende prinsipper kan benyttes for å strukturere instruksjonen og sørge for progresjon i læringen:
Lærlingen har rett til en samtale med instruktør minst en gang i halvåret om hans/hennes utvikling når det gjelder:
Denne samtalen kan gjennomføres i forbindelse med halvårsvurderingen.
Les mer om Instruksjon og veiledning her