- Med introduksjon av Fair Pay har vi ambisjoner om å bidra til å minske antallet "ikke-møtt", som er en praktisk og økonomisk utfordring for salongene. Besøk oss på standen for å se hvordan du som salongeier kan bruke mulighetene i systemet, oppfordrer markedssjef Christine Hauge Simonsen i Vitec Fixit Systemer AS.
- Våre tall viser at 4-6 % av kunder i snitt ikke møter til avtalt tid, eller avbestiller for sent. Det betyr årlig et økonomisk tap på rundt 500 millioner kroner for frisør- og velværebransjen. Dette har vi grepet tak i. Med Fair Pay ønsker vi å etablere en ny bransjestandard som fremmer rettferdig handel og setter klare avbestillingsvilkår, sier Christine Hauge Simonsen.
Fair Pay er designet for å være en integrert del av Vitec Fixit systemene, som inkluderer kasse-systemer, SMS-verktøy, bookingsystemer og digitale betalingsløsninger. Løsningen byr på automatisert håndtering av avbestillingsvilkår, registrering av ikke-møtt og muligheter for kundene til å betale gebyrer via Vipps, Klarna, kort og digitale lommebøker, som Apple Pay og Google Pay.
Spørsmålet er om salongene tørr å be om betaling for uteblitt oppmøte, på linje med det som er vanlig ved for eksempel tannlegetimer.
- Det handler ikke bare om å innføre et nytt system, men om å delta i en bransjeomfattende bevegelse mot bedre standarder og praksiser. Vi trenger at bransjen står sammen om dette. Vi må fremme og bygge en kultur av respekt og gjensidig forståelse, fremholder Christine Hauge Simonsen. Hun legger til følgende; - Fair Pay er brukerstyrt, slik at ledere og ansatte kan slette gebyr for ikke-møtt, hvis det er ønskelig.
- Vi mener dette er et innovativt og spennende bransjeløft, og jeg håper mange vil legge veien om standen for å se dette i praktisk bruk. Per nå er løsningen i en pilotfase med uttesting i utvalgte salonger, men vi skal bruke Beauty is Business til å lansere konseptet.