• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back
Gründer og daglig leder Maiken Gamborg i Grønne Gamborg.

Gründer og daglig leder Maiken Gamborg i Grønne Gamborg.

Vil være en grønn velværeoase

- Navnet Grønne Gamborg speiler våre verdier. Vi skal tilby behandlinger i et miljø som tar bærekraft og dyrevelferd på alvor. Vi lever etter mottoet «Skjønnheten i de gode valg», smiler gründer og daglig leder Maiken Gamborg.


 - Velkommen inn til oss, smiler Maiken Gamborg, og slår ut armene i det vi trår over dørterskelen til Grønne Gamborg i Lillestrøm sentrum. Hun har en liten pause i en ellers travel hverdag med full kundeliste.

 - Det har vært morsomt å starte opp konseptet her i Lillestrøm, et sted som jeg har et personlig forhold til. Jeg opplever at vi siden oppstarten i 2018 har blitt en del av lokalmiljøet, og er litt stolt over at vi har greid å bygge en merkevare som står seg. Så vi stortrives i våre nye lokaler her på bakkeplan med god eksponering mot publikum, legger hun til.

 - Jeg var så heldig å rekruttere en av mine kunder, Marte Angeline Laursen, til å jobbe her. Jeg kjente henne fra skoledagene, og greide å overtale henne til å begynne på Hudpleieakademiet ved å love henne fast jobb etterpå. Det funket, og nå er vi en leder-duo som er veldig samkjørte, forteller Maiken Gamborg.

Tøff oppstart

Men veien frem til dagens etablerte konsept har vært kronglete. Det hjelp ikke at koronapandimen traff med full kraft kort tid etter oppstarten.

 - Jeg har alltid hatt en drøm om å starte en egen bedrift, så jeg har ikke latt meg avskrekke av alle advarslene om hvor vanskelig det er å etablere en hudpleiesalong. Da jeg utdannet meg til hudterapeut på Beauty Hudpleiefagskole, fikk jeg mange råd om at jeg først burde jobbe i en salong. Men jeg hadde praksistid i Thief Spa på Tjuvholmen, det var lærerikt. Så jeg følte at jeg kunne greie det, og at jeg måtte satse på egenhånd.  Jeg hadde lite penger å investere, så det ble til at jeg skaffet meg et billig lokale i 4. etasje over Martin’s pub her i Lillestrøm sentrum. Starten var sped, for å si det sånn. Beliggenheten var heller ikke topp, så jeg brukte mye tid på å markedsføre meg gjennom sosiale medier. Det var en nyttig erfaring å oppleve at dette ga meg kunder, sier Maiken.

 - Men jeg prøvde også å være fysisk synlig, gjennom å delta på ulike lokale arrangementer. Jeg sminket folk til kinopremierer, og stilte opp på markedsdager og eventer. Gradvis bygget jeg opp en kundeportefølje. Så ganske snart følte jeg at tiden var moden for å rykke ned på gateplan. Da et lokale i Brogata 10, som hadde huset en musikkinstrumentforretning, ble ledig, slo jeg til. Ved hjelp av mye egeninnsats og hjelp fikk jeg innredet et funksjonelt lokale med salgsavdeling, resepsjon, lager og tre kabinetter. Jeg følte at konseptet Grønne Gamborg var på plass, smiler Maiken.

Puster ut etter koronaen

 - Koronapandemien var et sjokk. Men jeg hadde startet en nettbutikk og satset mye på den for å holde hjulene i gang under nedstengningsperioden. Jeg kjørte varene hjem til kundene og fikk på sett og vis berget meg gjennom krisen. Men det var tøft for en relativt nystartet virksomhet. Nå er dette et tilbakelagt kapittel, og ting går mye lettere.  Når man først har etablert en kundeportefølje, virker markedsføring gjennom munn-til-øre-metoden ganske godt. Vi får kunder gjennom positiv omtale fra våre kunder. Vi er ikke så avhengige av sosiale medier som vi var i starten, sier Maiken.

Grønne Gamborg bryr på tre behandlingsrom. – Vi har valgt å tematisere disse med litt forskjellige dekor og bilder, henholdsvis Havrommet, Skogsrommet og Landsbyrommet, forteller Marte Angeline Laursen. 

Godt miljø er alfa og omega

Maiken er ikke bare opptatt av kundenes ve og vel. Også de som jobber i salongen skal oppleve en positiv arbeidshverdag.

 - Vi er så mye på jobben. Det blir ikke en ni-ti-fire jobb, så da er det viktig med et godt arbeidsmiljø.  Jeg er opptatt av at vi skal ha det bra på jobben, når vi legger så mye av oss selv i arbeidet. Det gjelder også å bygge et bra team. Jeg var så heldig å rekruttere en av mine kunder, Marte Angeline Laursen, til å jobbe her. Jeg kjente henne fra skoledagene, og greide å overtale henne til å begynne på Hudpleieakademiet ved å love henne fast jobb etterpå. Det funket, og nå er vi en leder-duo som er veldig samkjørte. Jeg kjører en del kurs og foredrag utenom salongen, og da er det viktig å ha en som man kan stole på så den daglige salongdriften går på skinner.

Gründer Maiken Gamborg og hudterapeut Marte Angeline Laursen stortrives i lokalene i Lillestrøm sentrum. 

Fulgte drømmen

Maiken Gamborg har en litt annen bakgrunn enn de fleste hudterapeuter som driver en hudpleiesalong. Hun startet nemlig på juss-studiet etter videregående skole. Men det ble avbrutt etter to år på lesesalen.

 - Som så mange andre ungdommer er man usikker på yrkesvalg etter videregående skole. Jeg falt ned på jussen, men følte at det ikke var noe for meg. Etter to års studier fulgte jeg hjertet og satset på hudpleiefaget. Mye av drivkraften var å starte egen virksomhet, og jeg mente at jeg skulle få til det. Så da ble drømmen realisert, noe jeg ikke har angret på.

Superinteressert i faglige utfordringer

Maiken opplyser at hun er en kursjunkie, og har gått på en masse faglige og merkantile kurs. Etter hvert modnet tanken om selv å arrangere kurs for salongeiere i hudpleiebransjen.

 - Resultatene jeg fikk fra å jobbe med sosiale medier og bygge en egen merkevare, er noe jeg gjerne vil dele med bransjekolleger. Jeg kjører derfor kurs i dette. Men jeg kom også tidlig i kontakt med Esse Skincare. Jeg falt pladask for dette merket og var så heldig å reise ned til hovedkontoret i Sør-Afrika høsten 2022. Nå er jeg deltidsansatt Esse, og jobber med markedsføring, salg og får holde kurs. Det er en givende oppgave i tillegg til å drive Grønne Gamborg, avrunder Maiken.


Artikkelen står også på trykk i NFVBs magasin Hud & velvære nr. 1 2023.

Tilbake
Annet Innhold