Den store bransjeundersøkelsen fra Fafo bekrefter en trend som har vart lenge: ungdommen velger i alt for liten grad yrkesfag. Undersøkelsen viser samtidig nok en gang at frisørene trives veldig bra på jobben sin, så utfordringen er og blir å bygge omdømmet som «trivselsyrket». Omdømmeundersøkelsen som ble presentert sammen med Fafo-rapporten viser at også kundene trives i salongen. En sosial arbeidsplass med høy trivselsfaktor, kan man ønske mer?
Et annet bidrag til jobbtrivsel er faglig utfoldelse, kreativitet og utviklingsmuligheter. Frisørfaget er også her unikt. Man kan «leke» med farge og form på jobben, og man kan i enda større grad gjøre det gjennom for eksempel faglige konkurranser, som NM og Årets Frisør. Man blir aldri ferdig utlært, for mulighetene er enorme både i bredde og dybde.
Alle ønsker selvfølgelig å få godt betalt for godt utført arbeid. Minstelønnssatsen i tariffen kan gi et misvisende bilde, fordi det er den som er «synlig». Men de aller fleste har en stor, selvstendig mulighet til å påvirke egen lønn gjennom provisjonsordninger. Det forutsetter naturlig nok at ledere og ansatte har et godt lagspill som gjør at timelistene fylles og dødtid minimeres. De som får til dette, har en inntjening langt over bransjesnittet. Med andre ord, mulighetene er der.
Frisør er så definitivt mulighetenes fag og yrke. Det er dette som er så essensielt å formidle både til elever i forkant av skolevalg, men også til alle deres «påvirkere». Høy trivsel og fantastiske muligheter til å påvirke egen lønn, karriere og utvikling.
Fakta er bedre enn reklame, men fakta kan være den aller beste reklamen. Fakta fra de to bransjeundersøkelsene må brukes positivt, men den beste reklamen for bransjen er de fantastiske folkene og bedriftene som er vinnere fra NM og Årets Frisør. De er synlige og personifiserte leverandører av kunnskap og kreativitet i en perfekt miks på et særdeles høyt nivå.
Disse fagets ambassadører må vi løfte frem. De er fantastiske omdømmebyggere, som med all tydelighet viser at hvis man setter seg hårete mål og bevisst bygger kompetanse i alle ledd i bedriften, så er alt mulig. Man kan bli verdensmester om man vil.
Magasinet FRISØR presenterer noen av årets vinnere fra NM og Årets Frisør. Vi vil fortsette å synliggjøre fagets ambassadører også i kommende utgaver, og ber om at hele bransjen deler gleden og entusiasmen til vinnerne – og selv bruker det som målestokk for utvikling. Det kommer absolutt alle til gode at vi løfter frem fagets fantastiske muligheter.