• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back
Øystein Rudolfsen mener det blir viktig å ha et økonomifokus og utvikle tjenester tilpasset koronasituasjonen.

Øystein Rudolfsen mener det blir viktig å ha et økonomifokus og utvikle tjenester tilpasset koronasituasjonen.

- Vi må tenke nytt og innovativt

 - Koronakrisen har utløst en bølge av positiv oppmerksomhet rundt frisørbransjen. Det må vi ta vare på i tiden som kommer. Men det har også vært krevende rent økonomisk, både for salongeiere og leverandører. Nå må vi trekke lasset sammen, for å utvikle sunne og solide bedrifter, fremholder L’Oréal-sjef Øystein Rudolfsen.


 - Gjennom den første uken etter gjenåpningen av salongene tok vi telefonkontakt med 300 salong­eiere.  Rett og slett for å høre hvordan de hadde det, med hensyn til bekymringer og gleder i forbindelse med oppstarten, og vi har snakket om tiden fremover. Det vi opplevde av tilbakemeldinger, var et bransjesamhold jeg ikke har opplevd i min karriere i L’Oréal PPD.  Folk støtter hverandre. Alle innser at de er i samme båt. Ikke minst varmer det at våre kunder også var opptatt av hvordan vi som jobber på leverandørsiden har det, oppsummerer Øystein Rudolfsen.

 - Jeg opplever også at folk er blitt snillere med hverandre på sosiale medier, og heier hverandre frem. Sånn sett har koronakrisen fått frem det beste i oss som jobber i frisørbransjen, legger han til.

Må bruke mulighetsvinduet

Øystein Rudolfsen er også opptatt av den positive medieomtalen frisørbransjen har fått gjennom koronakrisens første fase.

 - Det gjør inntrykk når regjeringsmedlemmer lar seg intervjue i frisørstolen og lovpriser frisørene. Det er en solidaritetshandling, som viser at man tar ansvar for hvor tungt nedstengingen av frisør- og velværebedriftene har vært, og anerkjenner betydningen av den virksomheten frisørene har for politikere og folk flest. Justisminister Monica Mæland har definitivt gitt etterveksten et ansikt. Men også Bent Høie og andre sentrale regjeringsmedlemmer har bidratt til å sette fokus på frisørbransjens betydning for folks velvære.

 - Samtidig må jeg berømme NFVBs tillitsvalgte, som har bidratt til å legge press på lokalpolitikere for å gjenåpne salongene, i trygge rammer. Bransjen har stått sammen, ikke minst når det gjelder fokuset på smittevernregler. NFVBs «Trygg Salong» konsept er ett eksempel. Jeg tror, alt i alt, at vi har kommet styrket ut av denne situasjonen. Nå gjelder det å bruke mulighetsvinduet og den positive oppmerksomheten på en god måte.

Dugnad på mange vis

Øystein Rudolfsen vedgår at mange salonger vil oppleve et press i tiden som kommer. Han mener det blir viktig å ha et økonomifokus og utvikle tjenester tilpasset koronasituasjonen.

 - Det er ikke til å legge skjul på at det har vært en krevende situasjon for eiere og ansatte gjennom nedstengingsperioden, selv om myndighetene har gitt en økonomisk kompensasjon. For vår del har vi gått i dialog med våre kunder og gitt betalingsutsettelse for dem som trenger det under nedstengningen. Dette er en del av L’Oréals internasjonale solidaritetsprogram.

 - Men vi har også andre tiltak. Blant annet har vi lagt om produksjonen ved utvalgte fabrikker for å produsere alkoholbasert håndgelé. L’Oréal har også støttet Røde Kors sitt internasjonale arbeid med 1 million euro, og vi har donert 100.000 engangshansker til sykehus i Norge og Danmark. Jeg opplever kort sagt at L’Oréal-systemet har vært med på dugnaden med praktiske tiltak.

En ny hverdag

Selv om alle gleder seg over at bransjen igjen har åpnet dørene, mener Øystein Rudolfsen at det fortsatt er en krevende situasjon for bransjen på kort sikt. 

 - Sett under ett er det etter min vurdering ikke realistisk at salongene kommer tilbake med fullt trykk på denne siden av sommerferien, selv om kundene strømmer til. Men det man nå må gjøre, er å ha et økonomifokus, med en gjennomgang av kalkylene basert på merkostnader og økt tidsforbruk.  Prisingen av tjenestene må tilpasses den nye situasjonen. 

Lengsel etter frisørtjenester

På spørsmål om koronakrisen vil endre forbrukerens etterspørsel etter tjenester, mener Øystein å se flere trekk salongeiere kan merke seg.

 - Det grunnleggende positive, er at vi ser at kundene gjennom koranakrisen har hatt en lengsel etter sin frisør. Det viser googlesøk, der søkingen på hårfarge eksploderte og lå 50 % over det som var situasjonen før koronakrisen. Forbrukerne søkte også etter idéer online, og på «how-to» via video og sosiale medier. Vi ser også kjøp av elektroniske gavekort, som en solidaritetshandling fra salongenes kunder. Alt dette viser en enorm etterspørsel etter salongtjenester, og ikke minst et stort behov for fargekorrigeringer på grunn av hjemmefarging og ettervekst. Å gå til en salong for å fikse håret er et meget høyt ønske og behov.

Kjenn kunden din

Foreløpig vet man lite om eventuelle endringer i kundenes kjøpemønster, men Øystein ser muligheter.

 - Vi tror at kundene vil være mer forsiktige og prisbevisste. De vil gjerne booke online, gå der hvor de får tid. Det gjelder derfor å styre listene effektivt. Vi tror quick-service, touch-up og klipp vil være mest etterspurt.  For mer tidkrevende menyer og behandlinger kan man se for seg tidsplaner for kundene, for eksempel abonnementer og til og med budsjetter for kundene, med planlagte besøk og tilpassede behandlinger for et halvt år eller til og med et helt år av gangen. Vi ser at det blir viktig å vite mer om kunden, hvem de er, og forstå dem bedre.  Rett og slett øke kompetansen om behov og de nye forventningene. Hvordan vet man hva kunden ønsker, hvis man ikke vet hvem de er, ikke sjekker på sosiale medier, tør stille spørsmål etc.?  Man må tilpasse menyen, kanskje kjøre sesongtilpassede menyer, kit, pakkeløsninger og spesielle tilbud, og ha en løpende kommunikasjon om dette gjennom sosiale medier. 

- Ikke minst gjelder det mer enn noen gang å tilby utsøkt service, og ha fokus på de beste kundene først for ekstra service, avrunder Øystein Rudolfsen.


Artikkelen står på trykk i FRISØR nr 2 2020.

Se alle magasiner fra NFVB her.

Tilbake
Annet Innhold