– Årets seier betyr mye for meg. Den representerer anerkjennelse for mitt arbeid og min dedikasjon til faget, sier nybakt norgesmester i hudpleie, Vilde Haugen Grytting fra Lillehammer hud og velvære.
– For meg er NM en flott mulighet der jeg kan teste ut mine ferdigheter, lære av andre, og få verdifull eksponering i bransjen, sier hun og legger til at deltagelsen var både utfordrende og givende.
Det ble konkurrert i to disipliner. Den første var tradisjonell hudpleie (60 minutter) bestående av rens, eksfoliering, ansiktsmassasje, maskepåføring og avsluttende ansiktsmassasje og krempåføring. Disiplin to var farging og form av bryn (30 minutter).
– Det var selvfølgelig skummelt å bli observert og vurdert av dommerne underveis i konkurransene, men også veldig gøy å utfordre seg selv, og kjenne på litt ekstra spenning, sier den glade vinneren. Hun syntes det gikk overraskende greit å prestere direkte med tilskuere til stede.
– Man havner jo fort i sin egen boble mens man driver på, så publikumet rundt blir litt glemt, forklarer hun.
Vilde var ferdig utdannet hudpleier i 2021, og har siden jobbet hos Lillehammer hud og velvære. Hun deltok i NM for første gang i fjor. Da ble hun nummer fire. Før årets deltagelse forberedte Vilde seg ved å øve på alle teknikkene sammen med flere av sine kollegaer i salongen.
– Å ha et godt team i ryggen er gull verdt, sier hun og legger til at hun trives veldig godt i yrket sitt.
– Det å være hudpleier er en takknemlig og givende jobb. Jeg får arbeide med hyggelige mennesker hver dag, og jeg får mulighet til å hjelpe kundene mine med å oppnå sine hudpleiemål, og ikke minst; se resultatene av behandlingene jeg utfører.
NM-tittelen gir mange ringvirkninger, både for utøver og bedrift.
– Vi er kjempestolte av Vilde som deltok, og har hele veien sagt at bare det å delta er en seier i seg selv. Selvfølgelig er det ekstra stas at hun vant, sier daglig leder Isabell Renate Ødegården i Lillehammer hud og velvære. Hun forteller at det ble mange gledestårer under kåringen.
Ødegården legger til at NM-tittelen også påvirker bedriftens omdømme.
– Det å ha en ansatt som oppnår suksess i en nasjonal konkurranse som NM, viser at vi har talentfulle og dyktige fagfolk som er i stand til å levere tjenester av høyeste standard. Dette bidrar til å bygge tillit hos både eksisterende og potensielle kunder, da de ser at vi er dedikerte til å opprettholde og forbedre våre ferdigheter og tjenester.
- I tillegg kommer vi til å bruke NM-tittelen aktivt i markedsføringen av bedriften for å vise frem vår ekspertise og kvaliteten på våre tjenester, sier hun.