• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back

Utnytter du dine digitale muligheter?

NFVB setter alltid fokus på profesjonell salongdrift, og våre magasiner og digitale flater vinkler dette gjennom ulike artikler.  Et gjennomgangstema er god utnyttelse av butikkdata og digitale muligheter. Smart bruk av disse verktøyene kan være alfa og omega i kundekontakten – og på bunnlinjen. Vi har spurt noen av dataleverandørene om hva de tenker salongene bør være spesielt oppmerksom på.


God og sunn økonomi er en døråpner til mange muligheter, men også en forutsetning for konkurransedyktig bedrift. De fleste salonger har etter hvert investert i gode, digitale verktøy, men spørsmålet er jo om man utnytter potensialet, for det krever at man også investerer i tid til opplæring. 

Teknologi, digitale medier og butikkdata er ikke akkurat en stor del av frisørutdannelsen, men i dagens virkelighet må salongeiere ha god forståelse for betydningen av dette i salonghverdagen.


Dette er hva vi spurte dataleverandørene om:

1. Hva tenker du generelt om bransjens teknologiske utvikling i senere tid?  

2. Hva er bedriftene gode på – og hva kjennetegner «vinnerbedriften»?

3. Hva er det ved din bedrifts løsninger/tjenester du vil fremheve?

4. Hva er ditt spesielle «digitale råd» til en kundeorientert bedriftsleder?


Vitec Fixit Systemer

Christine Hauge Simonsen

fixit.no/bedrift


Effektiv hverdag og økt salg

 - Vi ser helt klart en økende bevisstgjøring blant norske salonger rundt verdien med bruk av digitale verktøy, og hvordan dette kan redusere tid og kostnader, og øke salget og inntjeningen. Dette gjelder for både ledere og ansatte. For mange handler digitalisering om å videreutvikle og legge til rette for vekst og effektivisering av salongen.

 - Det er gøy å se salonger som aktivt bruker teknologi til å fornye, forbedre og forenkle driften sin. Spesielt har mange salonger sett nødvendigheten av å kommunisere bedre med kundene sine mellom salongbesøkene. De er opptatt av hvordan de fremstår digitalt på hjemmesiden og i sosiale medier, effektiviserer varebestilling og lagerstyring, administrere timeboken sin på telefonen, henter ut rapporter for bedre kontroll, og online booking som har erstattet kundekontakt pr telefon. En mer effektiv hverdag for alle. 

 

Syv kjennetegn for god drift

 - Den profesjonelle salongen har et verdidrevet fokus i sin drift av salongen. De er opptatt av å bruke alle funksjoner systemet tilbyr for å få bedre kontroll og forståelse for driften. Vi erfarer at det er spesielt 7 egenskaper som kjennetegner en godt drevet salong: 

1. Fokus på effektiv salongdrift. Bruker systemer som løfter salongen gjennom høyere effektivitet og produktivitet.

2. Gode rapporteringsrutiner. De bruker aktivt rapporter fra systemet for en bedre forståelse av nøkkeltall, setter måltall, overvåker og følger opp, og iverksetter tiltak basert på innsikten de har fått.

3. Jobber aktivt med bestillinger, rebooking, ombookinger og anbefalinger. Sikrer at timeplanen er optimalisert. En proaktiv tilnærming som gir jevn flyt av kunder. 

4. Jobber mot mål. Fokuserer på måloppnåelse og skaper vekst. Setter klare mål og bruker strategier for å oppnå forbedringer. 

5. Fokus på kultur, kompetanse og utdanning. Investerer i opplæringsprogrammer og utdanning for å øke kompetanse til sine ansatte. 

6. Tett samarbeid med dataleverandøren. Utvikle systemene sammen. 

7. Synlig markedsføring, digital kundekontakt og bygger “top of mind” og merkevare. De engasjerer seg med kunden gjennom ulike digitale kanaler, og skaper engasjement og innhold skreddersydd til hver kunde.

 

Derfor bør du velge Fixit

 - Vi brenner for at salongen skal tjene mer, redusere kostnader og spare tid gjennom smarte digitale løsninger. Vi har spesialisert oss innen utvikling av kommunikasjon, handelsløsninger og e-handel mellom produktleverandører, salonger og sluttbrukere. Dette gjør at salongen kan gi sluttbrukeren personlige og relevante tilbud og anbefalinger, og skape morderne handelsopplevelser. Her er noen av våre stolte favoritter:

1. Fixit Produktkatalog. Her får salongen digital varebestilling direkte til sine leverandører, og sparer tid med digitale pakksedler som gir superenkelt varemottak. De kan sette min./maks. på lageret og få automatisk varsel når salongen trenge ny varebestilling. De kan motta ferdige ordreforslag direkte fra selgeren sin, som aktiveres med kun ett tastetrykk. Integrasjonen med produktleverandørene gjør at vi gir salongen profesjonelle bilder, videoer og tekster rett fra sin leverandør til kampanjer og nettbutikk i Fixit-appen og på sin hjemmeside. De kan lage egne kampanjer eller bruke ferdige kampanjer fra leverandørene. 

2. Fixit Kundebehandler. Jobb nummer 1 for alle ansatte er å rebooke kunden ved endt besøk, men ikke alle kunder kan eller vil booke ny time. Da har vi et verktøy på kassen hvor ansatte kan legge inn anbefalte behandlinger og produkter til kunden. Anbefalingene vises i appen og på salongens hjemmeside når kunden bestiller sin neste time. Kundebehandleren gir kundene personlig oppfølging, sikrer mersalg, og gjør at salongen kan skreddersy kundens neste besøk og sikrer at kunden bestiller rett behandling.

3. Verdien av digitale profiler. Vi tilbyr gode verktøy for innhenting og forvaltning av samtykker fra salongens kunder. Dette er avgjørende i forhold til GDPR og digital markedsføring. Vi utvikler kampanje- og markedsføringsverktøy slik at salongen kan gi personlige og relevante anbefalinger og tilbud basert på data fra kundens digitale profil. Det gjør at salongene kan påvirke kunden før, under og etter besøket. Datakvaliteten oppnår vi gjennom at kunden enkelt kan ha kontroll på sine data, endre og verifisere seg som bruker. Datakvalitet og –sikkerhet er viktig.  

4. B2C-plattformer. Gjennom portalen www.fixit.no, appen Fixit Timebestilling, nettbestilling på salongens hjemmeside og vårt butikkdatasystem kommer det over 3,6 mill. årlige bookinger til våre kunder. Viktige kanaler som gir salongene flere lojale og nye kunder. Her kan de tilby timebestilling, nettbutikk, gavekort, kampanjer og inspirasjonsinnhold. 

5. Support og rådgivning. Data kan være vanskelig og tidkrevende for mange. Derfor er vår kundeservice åpent mandag til fredag fra kl 0830-2100, og lørdag kl 10-18, og i tillegg får hver salong en egen Partner (rådgiver) som hjelper salongen med opplæring og tips til effektiv salongdrift. 

 

Det digitale rådet: Kompetanseutvikling av ansatte 

 - Sørg for å få satt dette i et system slik at alle ansatte får nødvendig kurs og opplæring i systemene. I Fixit tilbyr vi Fixit Academy, som er en portal med videokurs for våre løsninger. Digitale kurs som ansatte kan ta når man har ledig tid mellom kundebesøk. I tillegg anbefaler vi å bruke avdelingsmøter til å dele kunnskap med hverandre. Sett fokus på “best practice “og lære av hverandre.

 - For å få full effekt av verdien ved data, må alle ansatte og ledere i salongen daglig bruke digitale verktøy - til å administrere hverdagen sin, sette mål, få kontroll og oversikt, og kommunisere med kundene sine. Bli kjent med alle funksjoner systemet tilbyr. Her finnes det fantastiske mange fine løsninger som er enkelt å bruke og gir verdifulle resultater. Gjør en endring sammen!



Easyupdate

Line S. Vikse

easyupdate.no


Nye løsninger for bedre kundeopplevelser

 - Teknologisk utvikling innenfor skjønnhet- og velværebransjen har virkelig tatt fart. Vi ser stadig nye verktøy og løsninger som transformerer måten bedrifter driver på, samtidig som de hjelper til med å forbedre kundeopplevelsen. Men la oss heller ikke glemme de voksende utfordringene rundt datasikkerhet og personvern som følger med denne teknologiske eksplosjonen. 

 

Kompetanseutvikling med kundens behov i fokus 

 - Vinnerbedrifter utmerker seg ved sin evne til raskt å tilpasse seg endringer i markedet og trendbildet. De investerer i kompetanseutvikling for sine ansatte for å maksimere deres potensial. Dessuten er de flinke til å forstå kundenes behov og tilby løsninger for å løse reelle problemer.

 

Derfor bør du velge Easyupdate

 - Kvalitet og pålitelighet er hjertet av vår virksomhet. Vi jobber hardt for å gi hver kunde den ultimate opplevelsen. Etter å ha blitt en del av EG Norge, har vi styrket vårt fokus på datasikkerhet og personvern. Din sikkerhet og bedrift har vært vårt primære fokus.

 

Det digitale rådet: Tilstedeværelse og eierskap

 - Eierskap over egen bedrift på nett er avgjørende. Bygg en solid online tilstedeværelse som du kontrollerer, inkludert din egen nettside og sosiale medieprofiler. Dette gir deg autonomi og en direkte forbindelse til kundene dine uten å være avhengig av tredjepartsplattformer.

 - Når det gjelder kommunikasjon, vær tilgjengelig og responsiv. Svar raskt på henvendelser fra kunder på nettet, enten det er på sosiale medier, e-post eller gjennom nettsiden din.  God kommunikasjon bygger tillit og lojalitet.

 - Profilering er nøkkelen til å bygge ditt digitale omdømme. Del verdifulle, relevante og autentiske innhold som appellerer til din målgruppe. Bygg din merkevare ved å fortelle din unike historie og verdier. Vær oppmerksom på tilbakemeldinger og bruk dem til å forbedre tjenestene dine.

 - Gjennom eierskap, god kommunikasjon og profesjonell profilering kan du styrke din tilstedeværelse på nett, tiltrekke nye kunder og bygge lojalitet som varer.


Artikkelen står også på trykk i magasinet FRISØR nr. 3 2023

Tilbake
Annet Innhold