• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back
Hår og skjegg: Jürgen Niederl, Holy Tiger Barber Shop  Foto: Lupi Spuma  Insta: holytigerbarbershop og grave_tiger

Hår og skjegg: Jürgen Niederl, Holy Tiger Barber Shop Foto: Lupi Spuma Insta: holytigerbarbershop og grave_tiger

Trenden for gutta

 - Vi ser en modererende trend denne høsten, både når det gjelder skjegg og frisyrer. Mitt inntrykk er at det gjøres mer avanserte, klassiske herrefrisyrer, enn det vi så i fjor. Det sier Johan Brox i Grooming.no, som har spesialisert seg på kurs og leveranser av klassiske herreprodukter. 


 Jeg vil si at overskriften for herrer i år er «mondent velstelt». Det enorme hipsterskjegget og man-buns-ene som dominerte for få år siden, er nå relegert til «aficionados». Men interessen for skjegg er likevel upåklagelig, fastslår Johan Brox. - Når det gjelder norske menn som oppsøker hovedfeltet av frisørsalonger, ser vi at korte skjegg, kanskje 3-4 måneders vekst, har blitt kjempepopulært. Mens kort skjegg tidligere var et tegn på at man ikke orket å barbere seg, og bare lot det gro til man tok det med en klipper fra Elkjøp, har kort skjegg nå blitt en sjanger som det er helt stuerent å pleie, forme og trimme linjene på.- På samme måte ser vi en modererende trend på frisyrer. Mye av etterspørselen, som så sent som i fjor rettet seg mot hyper-aggressive skin fades, har nå beveget seg over til mer konservative fades og tapers, med hakket mer lengde overalt, ikke minst på toppen. Med fornuftig hårstell tillater også flere seg langt hår og plukker opp tips fra damefrisører, det være seg føning og hårolje mot flisete tupper. Kort oppsummert kan vi si at trendy menn har gått bort fra Peaky Blinders over til Pierce Brosnan.

Markedet forventer at en frisør skal kunne gjøre en fade, trimme skjegget til å matche, blende de inn i hverandre og kanskje til og med ta linjene med kniv. Foto: Marius Stiansen

 

Stort er vakkert

Uavhengig av trender, store skjegg har sine tilhengere. Det viser oppslutningen om skjeggkonkurranser. - Vi deltok nettopp på kåringen av Norges Beste Skjegg, som gikk av stabelen i Gamle Museet i Oslo 5. oktober. Alle billettene ble solgt ut, og det var flere hundre publikummere til stede. Arrangementet ble startet opp for fire år siden, og vi ser at interessen for, og kunnskapen om, store skjegg har fått et realt løft gjennom disse årene. Dette har forgrenet seg til å bli en egen subkultur, der karslige menn utveksler tips og erfaringer om store skjegg. Det har parallelt med dette vokst frem en underskog av spesialiserte salonger som de sverger til, forteller Johan Brox.

Foto: Marius Stiansen

Kundene krever mer

Gutta i Grooming.no er mer enn gjennomsnittlig interessert i herrefaget, både som produktleverandør, kursholdere og ikke minst driften av barbersalongene PelsPels. Man kjenner hele verdikjeden på pulsen. Johan Brox mener herrekundene har økte forventninger til salongbesøket.- Helt vanlige menn forventer nå at frisøren kan levere en grunnpakke for herrer. For tre år siden fikk jeg høre følgende historie fra en mann som hadde bedt frisøren ta skjegget mens han først var inne til en hårklipp: Han fikk en trimmer i hånda med beskjed om å gjøre det selv!  Dette holder ikke lenger. Markedet forventer at en frisør skal kunne gjøre en fade, trimme skjegget til å matche, blende dem inn i hverandre og kanskje til og med ta linjene med kniv.

Det vi ser, er at mange frisører gjennom de siste tre årene har sett at de må løfte gamet på hva de kan tilby herrekundene sine, og gjerne lage egne herrehjørner med produkter. Foto: Marius Stiansen

Må ha fokus

Gutta i Grooming.no og PelsPels har turnert landet rundt med hands-on kurs med erfarne barberere, som viser teknikker, bruk av produkter og gir råd om behandlingsmenyer. Dette er populært, skal vi tro Johan Brox. - Dette har vært en kjempesuksess og vi har fått masse positive tilbakemeldinger. For vår del har 2019 gjort at vi har gått fra å nesten utelukkende levere barberutstyr og skjeggpleie til små, dedikerte salonger, til å bli en samarbeidpartner for de store kjedene innen et bredt spekter av utstyr. Det har gitt oss nyttige tilbakemeldinger. Det vi ser, er at mange frisører gjennom de siste tre årene har sett at de må løfte gamet på hva de kan tilby herrekundene sine, og gjerne lage egne herrehjørner med produkter. - Men det vi ofte ser, er at det finnes en ansatt med en stol som er go-to frisøren for de mannlige kundene. Salongene har jevnt over meget god erfaring med dette, men en del opplever også å være sårbare ved å legge alle eggene i en kurv. Hva  skjer når barbereren på huset er syk, eller bytter arbeidsgiver? Denne problemstillingen gjorde at vi valgte å lage kurs som hever kompetansenivået på samtlige medarbeidere. Målet er å sette alle som jobber i salongen i stand til å levere en grunnpakke for menn, med klassiske klippeteknikker og effektiv ansiktsbehandling, så salongen kan tilby en kombo-meny til alle herrekunder, uansett når på dagen de booker time. Salongene vi har jobbet med forteller oss at et kurs med oss både gir faglig trygghet og større mersalg. Det er en hyggelig tilbakemelding, avrunder Johan Brox.

Tilbake
Annet Innhold