• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back
 - Jeg opplever at kundene setter pris på og verdsetter å benytte seg av tjenestene i en prisvinnende salong. Det tilfører oss en merverdi å kunne vise kolleksjonsbilder fra Årets Frisør og premier fra NM- og VM-konkurransene i frisering, sier Thomas Mørk.

 - Jeg opplever at kundene setter pris på og verdsetter å benytte seg av tjenestene i en prisvinnende salong. Det tilfører oss en merverdi å kunne vise kolleksjonsbilder fra Årets Frisør og premier fra NM- og VM-konkurransene i frisering, sier Thomas Mørk.

Tidløs perfeksjonist

 - Jeg slutter aldri å bli inspirert av å skape tidløse, visuelle uttrykk, og kategorien Avant Garde har alltid appellert til meg. Selv om jeg har ekstremt mye å gjøre for tiden med å bygge opp salongkonseptet Novoo By Thomas Mørk, har jeg ambisjoner om å levere et bidrag til Årets Frisør i 2022, smiler prisvinner Thomas Mørk.


- Jeg har fått utløp for mine kreative sider gjennom fotokonkurransen Årets Frisør, og har levert bidrag hvert år siden 2004. Det har blitt en del nominasjoner og priser, og det er selvsagt veldig inspirerende.

 - Når det gjelder priskategorien Årets Avant Garde synes jeg denne er ekstra gøy å jobbe med, fordi man kan skape interessante uttrykk uten definerte rammer. For hva er egentlig avantgarde? Jeg må gi det innhold som jeg finner interessant, og har gjennomgående levert tidløse uttrykk, som ikke nødvendigvis gjenspeiler dagens trendbilde, men grenser mer mot det kunstneriske, sier Thomas.

 - Men jeg synes det er ekstra hyggelig at kunder spør om de kan få kjøpt bilder som jeg har produsert for flere år siden. Det viser at bildene lever sitt eget liv, og har aktualitet som står seg over tid, i en ellers flyktig verden, legger han til.

- Jeg driver ikke lenger selv med konkurransefrisering, men jeg er veldig opptatt av å coache og veilede medarbeidere som ønsker å utvikle seg faglig. Konkurranser gjør deg god! Det vet jeg av egen erfaring, fastslår Thomas Mørk.

Kundene applauderer

 - Det har vært inspirerende å drive med både konkurransefrisering og fotokonkurransen Årets Frisør, både for meg personlig og for mine medarbeidere. Men det har også noen positive kommersielle sider å bli kåret til vinner av konkurranser, sier Thomas. 

 - Jeg opplever at kundene setter pris på og verdsetter å benytte seg av tjenestene i en prisvinnende salong. Det tilfører oss en merverdi å kunne vise kolleksjonsbilder fra Årets Frisør og premier fra NM- og VM-konkurransene i frisering.  Vi ønsker å posisjonere oss i toppsjiktet, og da må kundene oppleve at man kommer til en salong der håndverksmessige kvaliteter står i fokus.  Premiene er synlige bevis, og jeg har ofte plassert disse lett synlig i vinduet, så de har blitt eksponert for forbipasserende. Jeg opplever at dette har en stoppeffekt, og er noe som skiller oss fra andre salonger.

Kvalitetsforventninger

Han legger til at kvaliteten må også speile seg i medarbeidernes servicenivå.

 - Vi jobber mye med tidkrevende behandlinger, og vi ønsker at dette reflekterer prisnivået vi har lagt oss på. Men man må tenke helhetlig rundt kundeopplevelser. Jeg er opptatt av å sikre et høyt nivå på alt som foregår i salongen, fra mottagelse til service og kundebehandling. For min del er det greit at kundene ikke velger oss igjen fordi de synes prisen er høy, men ikke at de velger oss bort fordi vi ikke holder et høyt nivå og en faglig standard som forsvarer prisen. Det gjelder å sikre at medarbeiderne innfrir kundenes kvalitetsforventninger. Det er avgjørende for meg, sier Thomas Mørk.

Krever beinhard jobbing

Som en av de mestvinnende deltagerne i fotokonkurransen Årets Frisør gjennom tidene, og ikke minst alle topp-plasseringene innen konkurransefrisering, har Thomas en forståelse for hvor arbeidskrevende det er å skape vinneruttrykk innen foto.  Men man må prioritere i en hektisk hverdag, og liveopptredener innen konkurransefrisering er nå en saga blott for Thomas.

 - For egen del har jeg nå mer enn nok å gjøre med å utvikle mitt nye salongkonsept, Novoo By Thomas Mørk. Det krever 130 % innsats. Jeg har jobbet seks dagers uke siden gjenåpningen etter korona-nedstengningen, så det å forberede seg til å stå på en scene og prestere på et høyt nivå, blir for krevende.  Man kan ikke bare flyte på erfaring. Du må faktisk jobbe med uttrykkene og bygge deg opp til konkurransene. Så jeg har lagt live konkurransefrisering på hylla for egen del. I 2020 ble jeg med på VM i konkurransefrisering, fordi jeg kunne gjøre dette digitalt. Det var hyggelig å bli vinner av VM/ OMC Global Stylist i damekategorien og ekstra morsomt at jeg også ble nummer 5 i herrekategorien. Jeg hadde ikke blitt med hvis jeg skulle konkurrert live. Det koster meg rett og slett for mye.

  - Men vi trenger fysiske møteplasser etter at koronaen er et tilbakelagt stadium. Selv om jeg ikke kommer til å konkurrere på podiet i NM i frisering til neste år, håper jeg vi kan ha en fysisk prisfest i sammenheng med NM og Årets Frisør 2022. Ellers føler jeg at jeg har gjort mitt i 2021, med prisen Årets Avant Garde, sier han.

Nye og store lokaler

Salongkonseptet Loud Hair med to avdelinger er avviklet. Nå jobber Thomas med å bygge opp en ny flaggskip-salong i lokalene etter klesmerket Marc Jacobs i Hegdehaugsveien på Oslos vestkant. Det er et stort lokale, og det blir et krafttak å få ting på skinner, medgir han.

 - Det skal ikke legges skjul på at det var krevende å komme seg gjennom første fase av koronapandemien. Det var mange tunge tak. Man får i praksis ikke dekket alle faste kostnader, så det ble veldig mye jobbing. Men det kan også komme noe godt ut av koronapandemien. For min del kom jeg ut av kontrakten på lokalene i begge avdelingene av Loud Hair, og jeg opplevde også å stå sterkere rustet i forhandlinger med gårdeieren når jeg var på jakt etter et egnet lokale til mitt nye konsept Novoo by Thomas Mørk. Lokalene er på 230 kvadratmeter, og det hadde ikke latt seg gjøre å signere opp disse på de leienivåene som var her tidligere. 

Vil utvikle nye talenter

 - Nå har vi god plass. Det kan bygges opp en stab på inntil 12 personer, så vi har ekspansjonsmuligheter. Men jeg starter opp med tre medarbeidere. Skal vi utvide staben, er det fordi vi tiltrekker oss de rette medarbeiderne. Vi skal vokse gjennom kvalitet, sier Thomas, og legger til følgende;

 - Fremover vil jeg ha fokus på å utvikle nye talenter. Det anser jeg som en av mine hovedoppgaver. Det å overføre kunnskap til andre er veldig stimulerende, og jeg mener jeg har erfaring nok til å hjelpe medarbeidere til å utvikle ideer, komme med praktiske råd og tips, som løfter resultatene ut fra hver enkelt medarbeiders forutsetninger og uttrykk. For man må dyrke sin indre stemme.  Det nytter ikke å kopiere andre, poengterer Thomas.


Artikkelen står også på trykk i magasinet FRISØR nr. 3 2021

Les NFVBs magasiner digitalt HER.

Tilbake
Annet Innhold