• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back
Årets Influencer 2022, Maiken Leonardsen Jensen.

Årets Influencer 2022, Maiken Leonardsen Jensen.

Takknemlig influencer

Store fargeprosjekter, volum, fylde og lengde, også i form av extensions. Årets Influencer Maiken Leonardsen Jensen deler villig sine fine arbeider og teknikker med sine omkring 5.500 følgere på Instagram. Det krever mye tid og arbeid å drifte sosiale medier, men Maiken mener det er helt avgjørende for å nå ut til kunder og holde seg oppdatert.


- Min sterkeste drivkraft er nok at jeg virkelig elsker det jeg gjør. Det å jobbe og utvikle meg som frisør, men også på sosiale medier. SoMe krever mye tid, i tillegg til frisørjobben. Men så lenge man synes det er gøy, går tiden av seg selv. Jeg jobber stort sett lange dager med gjester i salongen, og prøver å bruke tiden før, under og etter jobb på å forberede, lage og poste daglige inspirasjonsbilder og videoer på Instagram, forteller Maiken Leonardsen Jensen.

Takknemlig og ydmyk for å motta prisen Årets Influencer 2022.  – Det ble en sterk, nesten uvirkelig og rørende opplevelse å stå på scenen å motta hyllest fra bransjekolleger, sier prisvinneren. 

Skaper god kundekontakt

Mye av grunnlaget for de daglige oppdateringene på Instagram skapes altså gjennom arbeidsdagen, mens hun jobber. På spørsmål om gjestene synes det er greit å bli eksponert på Instagram, mens de sitter i frisørstolen, svarer hun at de fleste synes det.

 - Gjestene kommer gjerne fra Instagram og sosiale medier, og er vant med før- og etter bilde prosessen. Jeg synes også det skaper tillit for gjesten i stolen, at man vet hva man driver med, når man ønsker å dokumentere hele prosessen og det endelige resultatet, sier Maiken, og legger til følgende;

 - De fleste av mine nye gjester har funnet meg via min Instagram-konto. De bestiller gjerne time, fordi de ønsker et resultat som de allerede har sett på min Instagram-konto. Man får jo gjerne kunder fordi arbeidene appellerer til dem. Det gjør prosessen mye enklere når jeg har gjesten i stolen, fordi de ønsker noe de vet jeg kan.

- De fleste av mine nye gjester har funnet meg via min Instagram-konto. De bestiller gjerne time, fordi de ønsker et resultat som de allerede har sett på min Instagram-konto.

Du må vise hva du er god for

Maiken er klar på at man bør jobbe med sosiale medier, slik at følgerne kan bygge en relasjon til deg og ditt arbeid.

 - I dag forventes det nesten av kundene at man viser frem det man gjør på sosiale medier. Det å poste hvordan man jobber, og vise før og etter bilder, skaper tillit. Det gjør det også lettere å skape en match med gjestene. De vet hvordan jeg jobber på forhånd, og hva de kan forvente seg.


Ikke utstyret det kommer an på

Man kommer langt med en iPhone, når man skal lage og poste videoer og bilder, mener Maiken.

 - De nye iPhonene er av høy kvalitet, og mye content av bilder og videoer til SoMe kan lages med disse. Jeg bruker først og fremst iPhonen, men har også investert i et kamerastativ, lys og et bra film/vlog-kamera, som jeg bruker hvis jeg har litt ekstra tid. Men i bunn og grunn kommer man langt med en iPhone.

 - Man er nødt til å sette av nødvendig tid, gjerne litt ekstra i starten når man begynner med SoMe. Tenk over hvilket uttrykk du ønsker å vise frem, og hvilke kunder du ønsker å tiltrekke deg når du lager content. For egen del bruker jeg et par timer daglig på å redigere innhold, men man kan alltids bruke mindre eller mer tid, alt etter egen kapasitet.

 - Man må sette seg store mål, med små delmål underveis, for å komme dit man vil. Legge opp til gode rutiner, så det blir en del av måten man jobber på. Det å sette seg mål og jobbe systematisk mot disse er viktig.


Hva nå?

I en alder av 25 år har Maiken Leonardsen Jensen oppnådd mye. Hun kommer opprinnelig fra Kristiansand, men var fast bestemt på å flytte til Oslo og flyttet til hovedstaden rett etter svenneprøven. Så ble det en utviklende tid hos Loud Hair, med NM konkurranser og perfeksjonering innen brudefrisering. Deretter startet hun på Bel Etage, hvor hun stortrivdes fra første stund.

 - Her har jeg kunnet utvikle meg som frisør, samtidig som jeg har fått muligheten til å jobbe strukturert og målrettet mot målene mine, mener hun.

Maiken har også holdt egne fargekurs rundt om i Norge siden 2018.

 - I dag driver jeg for meg selv med stolleie hos Bel Etage, og jeg stortrives med å være selvstendig. Jeg er takknemlig for å fortsette i flotte lokaler i Tollbugata 27, og samtidig fortsette mitt gode samarbeid med Line Aspelund, som jeg er så glad i.


Trives i rampelyset?

Maiken er ikke opptatt av å være synlig for synlighetens skyld.

 - Det at jeg eksponerer meg på sosiale medier handler om å markedsføre meg gjennom å bygge tillit og fremheve det jeg gjør. Men hvem vet, kanskje dukker det opp muligheter for å eksponere meg på en bredere flate  Da får jeg vurdere eventuelle tilbud, hvis det skulle bli aktuelt. Man må alltid ha et åpent for nye og spennende muligheter, smiler Maiken.


Artikkelen står også på trykk i Magasinet FRISØR nr. 3 2022

Du kan lese alle NFVBs magasiner på nett HER.

Tilbake
Annet Innhold