• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back
 - Som salongeier er det viktig å skreddersy tjenester som matcher salongens profil. Man kan ikke lenger være alt for alle, fastslår Øystein Rudolfsen i L’Oréal Professional Products Division Norge.

- Som salongeier er det viktig å skreddersy tjenester som matcher salongens profil. Man kan ikke lenger være alt for alle, fastslår Øystein Rudolfsen i L’Oréal Professional Products Division Norge.

Ta styringen på kundene

 - I 2020 nytter det ikke lenger å være fornøyd med å yte god service. Vinnerne i bransjen er salongeierne som greier å finne sin nisje, spisse salongens profil og ta et helhetlig ansvar for kundens behov, mener L’Oréal-sjef Øystein Rudolfsen.


 - Bransjen preges av et hav av salonger. Man kan man ikke lenger være alt for alle. Det er viktigere enn noen gang at salongen fremstår med en tydelig profil. Det er nødvendig å definere hvilken kundegruppe man vil ha inn i salongen, og utvikle et tjenestetilbud og en opplevelse som innfrir forventningene til den kundegruppen man retter seg mot, fastslår Øystein Rudolfsen.

Kundereisen starter før salongbesøket

 - Det ikke alle tar inn over seg, er at mange kunder allerede har bestemt seg for valg av salong før de avlegger salongen et besøk. Kanskje har de blitt inspirert av det de finner på sosiale medier, eller eksterne aktiviteter som salongen har vært med på. Det er derfor nødvendig at salongeiere har et trykk på disse kanalene og formidler ting som appellerer til de kundegruppene man ønsker å henvende seg til. Nettsiden er viktig, og man må legge ned litt jobb for å formidle et budskap på attraktiv måte, mener Øystein. Han legger samtidig til en liten advarsel:
 - Man kan legge seg på høy eller lav pris, velge å være en drop-in salong eller sikte seg inn mot kunder som ønsker en luksuriøs opplevelse og villige til å betale for det. Men man må være bevisst på å presentere seg digitalt på en måte som matcher kundens faktiske opplevelse under salongbesøket. Det ikke nok å fremstå attraktiv digitalt, hvis man ikke greier å levere på kundens forventninger. Skuffede kunder er flyktige…

 - Det ikke alle tar inn over seg, er at mange kunder allerede har bestemt seg for valg av salong før de avlegger salongen et besøk. Kanskje har de blitt inspirert av det de finner på sosiale medier, eller eksterne aktiviteter som salongen har vært med på. Foto: Shutterstock

Fagkunnskap, fagkunnskap, fagkunnskap

Oppdatert fagkunnskap er viktigere enn noensinne. Man må være god på de tjenestene man tilbyr. Det ligger i bunn uansett, mener Øystein.
 - Det eneste som er konstant, er at ting er i endring. Salongeiere som vil lykkes må sende medarbeider på kurs, så de henger med i tiden og er faglig oppdaterte. Vi ser at salonger som regelmessig sender medarbeidere på fysiske eller nettbaserte kurs hos oss, er de som har mest fremgang. Jeg har ferske, oppdaterte tall fra 2019 som dokumenterer dette. Vi har målt effekten av de 350 nordiske salongene som har gjennomført programmet Salon Emotion. Tallene viser en omsetningsvekst på 11 % for salongene totalt, 14 % vekst på fargebehandlinger og hele 21 % vekst på kurbehandlinger. Det viser at påfyll av kunnskap er en lønnsom investering.

Tenk langsiktig

De som virkelig vil bygge solide kunderelasjoner, må tenke ut over neste salongbesøk, poengterer Øystein Rudolfsen.
 - Rebooking er selvsagt viktig. Men de virkelig gode frisørene, er de som greier å ta styringen på kundene og innfri deres totale velvære- og skjønnhetsbehov. Greier du å avdekke behovene, og legge opp et program som dekker dette i sin fulle bredde, har du et veldig godt utgangspunkt til å sikre lojale kunder. Kunder som du beholder år etter år. Lykke til.

Tilbake
Annet Innhold