• NFVB
  • KONTAKT
Back

Søknadsboom til hudpleieskolene!

De tre private skolene Hudpleieakademiet, Beauty Hudpleieskole og Tone Lise Akademiet melder om fulle klasser og god pågang av elever som ønsker å satse på hudpleieutdanningen. Hva skyldes den økte
interessen for dette studiet?

Søkningen til hudpleieutdanningen har gått i bølger gjennom årene. Nå ser det ut som om vi er på en ny bølgetopp, skal vi tro en stemningsrapport fra tre privatskoler. Er økt interesse et uttrykk for en forbigående stemningsbølge, eller en del av en langsiktig trend?

Tror på varig løft

Bransjens største utdanningsinstitusjon, Hudpleieakademiet, kan være et barometer for den økte interessen for å søke seg til hudpleiestudiet. Rektor Veronika Skagen Olsen gleder seg selvsagt over fulle klasser. 

 - Både i år og i fjor hadde vi fullt trykk på søknadene til hudpleiestudiet. Vi hadde faktisk ventelister i fjor. For vår del har vi plass til maksimalt 92 elever. Lokalenes fysiske begrensninger setter en stopp for å ta opp flere elever, forteller hun.

På spørsmål om årsakene til hudpleiestudiets økende popularitet, har hun flere forklaringer.

 - Jeg tror det er flere faktorer som virker sammen. Først og fremst ser vi at arbeidsmarkedet for hudpleiere er økt gjennom de siste årene, og det er noe unge mennesker som vil satse på en karriere i vårt fag merker seg. Det er blitt etablert flere salonger og klinikker, samt åpnet nye spa, både dagspa og tradisjonelle spa.

 - Samtidig ser vi at andre kanaler enn tradisjonelle hudpleieklinikker etterspør kvalifisert arbeidskraft. Et eksempel er apotek, som nå ansetter hudpleiere. Norske hudpleiere er også populære innen cruisebransjen, som også har vært i en medgangsbølge. For dem som ønsker en internasjonal karriere, kan dette være et springbrett som gjør hudpleieutdanningen mer attraktiv. Det er mange som ønsker å jobbe med hud og mennesker, men det er viktig at det finnes jobber for ferdig utdannede avgangselever. Sånn sett kan vi være et barometer på at skjønnhet, velvære og hudpleiesektoren er i vekst.

Større medieoppmerksomhet

Hvordan orienterer så potensielle elever seg om mulighetene i bransjen?

 - Vi ser en generell opptatthet av skjønnhet og velvære. Jeg tror ikke vi skal undervurdere betydningen av påvirkningskraften fra bloggere og trendsettere innen motebransjen. Det er mye fokus på kropp, utseende og helse i mediene. Det skaper nok også en generell interesse for hudpleiefaget, mener Veronika Skagen Olsen.

Har nådd taket

Også i Beauty Hudpleieskole i Oslo gleder man seg over gode søknadstall. Rektor og lærer i teori og praksis, Anita Flølo kan notere seg fulle klasser.

 - Vi er en liten privatskole som satser på små klasser, noe som gir hver enkelt elev god oppfølgning. Vi har plass til maksimalt 18 elever, og i år har vi for første gang fulle klasser. Kapasitetsmessig har vi nådd taket, for å si det sånn. Vi vil ikke kompromisse på kvaliteteten i utdanningstilbudet. 

 - Jeg tror mye av grunnen til den økte interessen for hudpleiefaget henger sammen med diskusjonene som foregår i sosiale medier. Det er økt fokus på skjønnhet og velvære, og det gir oss et løft. Men det er også viktig at elevene har en jobb å gå til. Det at våre elever er ute i praksis i salonger og klinikker, er den beste plattformen for å skaffe seg en jobb. Elevene har en uke utplassering og de får også kombinert dette med kundedager på skolen. Her får man prøvd seg i reelle arbeidssituasjoner, og mange av våre elever får seg jobb i praksisbedriftene etter endt utdanning.

 - Ellers mener jeg en viktig positiv faktor er at arbeidsmarkedet er utvidet. Hudpleieutdanningen i Norge er god, og det er etterspørsel etter norske hudpleiere i cruiseindustrien og spa. Ellers skjer det også mye spennende når det gjelder utviklingen av behandlingstilbudene. Medispa-sektoren er i vekst og trenger hudpleiere. Vi ser også at apotek og frisørsalonger i økende grad etterspør fagpersoner med hudpleieutdanning. Det er all grunn til å se positivt på mulighetene innen hudpleie­faget.

 Må holde seg oppdatert

 - Jeg tror alt ligger til rette for at man kan ha en lang og interessant karriere som hudpleier. Men det krever at man er villig til å ta kurs- og videreutdanning gjennom hele karriereløpet. Det skjer så mye rent faglig, at man løpende må holder seg faglig oppdatert. Men da får man også en mer interessant jobb, mener Anita Flølo.

Rakettstart for nytt studium

Tone Lise Akademiet er Norges største skole innen skjønnhetsbransjen og har nå et studentantall på rundt 240 studenter årlig. Institusjonen opplever en rakettstart for sitt sitt nylig lanserte utdanningtilbud for hudpleiere. 

 - Vi har måttet utvide kapasiteten, og har nå 40 hudpleiestudenter. Det er det maksimale vi kan håndtere for å tilby et kvalitetssikret undervisningsprogram med de ressursene vi har, smiler leder for utdanningsavdelingen i TL Akademiet, Tine Spillberg.

Utdanningen er delvis nettbasert og skiller seg fra de øvrige utdanningstilbudene.

 - Teoriundervisningen foregår på nett, med samlinger og praktiske undervisning i våre kurslokaler. Vi har gode fasiliteter, med den nyeste teknologien på behandlingsmaskiner og utstyr. Vi har også et bredt kontaktnett for praksisplasser i klinikker og salonger, samt en arbeidsformidlingstjeneste, Karrierealliansen, som bidrar til å spleise arbeidstagere og arbeidsgivere. 

 Digitalt treffpunkt

 - Vi har åpenbart truffet et segment i markedet. Det er mange som ønsker å kombinere utdanning med jobb, og vi gir disse et tilbud. Det at man interaktivt kan jobbe med teori hjemme når man har tid, oppleves som positivt for mange. Vi tilbyr også praksis, både som dag- og kveldsstudium. Utdanningen er for øvrig godkjent av Lånekassen, avrunder Tine Spillberg.

 

 

Annet Innhold