• NFVB
  • KONTAKT
Back
Ringer julen inn. Ledertrioen Maj Hovde Krogdahl, Vibeke Giske Røisland og Karin Warset i PÅHÅRET Kjeden satser offensivt på julekampanjer. - Vi vet at kundene har ekstra midler å bruke i november og desember. Da gjelder det å sørge for at de finner attraktive julegaver og handler mest mulig hos oss, fastslår Røisland.<br/>

Ringer julen inn. Ledertrioen Maj Hovde Krogdahl, Vibeke Giske Røisland og Karin Warset i PÅHÅRET Kjeden satser offensivt på julekampanjer. - Vi vet at kundene har ekstra midler å bruke i november og desember. Da gjelder det å sørge for at de finner attraktive julegaver og handler mest mulig hos oss, fastslår Røisland.

Slik lager du gode julekampanjer

- Alle har lyst på en god deal, spesielt i julen. Da må vi gi kundene gode opplevelser og tilpassede kampanjetilbud, poengterer Karin Warset i PÅHÅRET. Hun understreker at nøkkelen til vellykkede julekampanjer ligger i å utnytte erfaringsdata som ligger i datasystemene.

- Vi har laget vår egen juleutstilling her på hovedkontoret. Der tester vi responsen på produktene internt, men de fungerer også som stemningsskapende elementer i kontormiljøet, smiler markedsansvarlig Karin Warset.  Hun geleider oss forbi julegavebordet med flotte gaveesker og juletreet som er plassert ved inngangspartiet i hovedkontoret i Sandvika utenfor Oslo. Warset poengterer at man internt bruker tid og engasjement på å sette sammen pakker som man erfaringsmessig vet er populære julegaver. Statistikk fra datasystemet er verdifullt underlagsmateriale, når man skal fokusere på hva slags gavepakninger man skal satse på. 

Fjorårets tall gull verd

 - Vi har tall fra fjoråret som gir oss sammenlignbare tall måned for måned. Systemet gir oss også muligheter til å bryte ned tallene spesifikt for salg som skjer til behandlede kunder og rent drop-in salg. Det er verdifull informasjon vi bruker i forbindelse med julekampanjene. Vi vet en god del om hva som appellerer til kundene, for å si det sånn, fremholder Karin Warset. Hun blir supplert av daglig leder PÅHÅRET Kjeden, Vibeke Giske Røisland.  - I tillegg til gode opplevelser utvikler vi julekampanjer i samarbeid med våre leverandører, i form av produkter i flotte gaveesker og behandlingstilbud i form av gavekort. Når det gjelder gavekort, handler det om å selge en opplevelse. Det er tidsriktig for forbrukere som føler de har alt de trenger, men ønsker seg immaterielle verdier, som en god velværeopplevelse i hverdagen. Gavekortkunder passer godt inn i PÅHÅRETs velværekonsept, og det er også en fin anledning til å trekke nye kunder inn i salongen.

Statistikk fra datasystemet er verdifullt underlagsmateriale, når man skal fokusere på hva slags gavepakninger man skal satse på. 

Fristende incentiver

I PÅHÅRET forteller fjorårets tall hentet fra datasystemet hvilke salonger som selger flest gavekort. Men det er viktig å følge opp med personlige incitamenter til å gjøre en innsats i hver eneste sesong.  - Skal man lykkes med julekampanjer og salg av gavekort må det settes konkrete salgsmål for hver salong, ned til hver enkelt medarbeider. Vi har gulrøtter både for kundene som kjøper gavekort denne julen, og for frisørene som selger dem. For frisørene har vi en konkurranse som innebærer at den salongen som selger flest gavekort målt i verdi, brutt ned på antall medarbeidere, vinner en pengepremie som går til det sosiale budsjettet i salongen. Kundene som kjøper gavekort blir med i trekningen av en flott produktpakke til en verdi av 5.000 kroner. Vi markedsfører tilbudet alle våre sosiale medier, plakater i salongen og klistremerker på speilene, og følger utvikingen fra dag til dag, legger Karin Warset til.  

Produkter som varmer

Salget av varmeverktøy har en salgstopp mot jul viser PÅHÅRETs salgsstatistikker. - I samarbeid med våre leverandører kjører vi julekampanjer på varmeverktøy med 25 % rabatt frem mot jul. Vi startet opp 15. november og runder av 24. desember. Vi følger salget via datasystemet fra dag til dag, brutt ned på salg for hver enkelt ansatt. Vi legger den medarbeideren med høyest salg i hver avdeling ut på intranettet, og vedkommende mottar også et lodd som gjør at man blir med i et lotteri. Poenget er å gi alle sjansen til å vinne en premie. Om man ikke kommer på topp en dag kan man kanskje rykke opp neste dag. Her får man flere sjanser, for å si det sånn. Når kampanjen rundes av julaften, blir det trekning med to premier, et B&O headsett og en B&O airpod. - Alle skal med. Vi deler tallmaterialet med samtlige 175 medarbeidere. Det er viktig at alle får tilgang til oppdatert informasjon samtidig, påpeker Karin Warset, som legger ut informasjon fra PÅHÅRETS intranett. - Litt jobb er det selvsagt, men vi har gode statistikker i butikkdatasystemet og jeg gjør det meste unna på 30 - 45 minutter per dag. Men det er en viktig jobb å formidle informasjon i et enkelt, lettfattelig format, og vi ser at medarbeiderne følger med. Uten de digitale verktøyene og et funksjonelt butikkdatasystem hadde ikke det vært mulig å jobbe så effektivt, medgir hun. 

Annet Innhold