• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back
Velkommen til oss. Renate Hartvigsen er hands-on og følger med på alt som skjer i Renates Dagspa.  - Man må ha flinke folk rundt seg for å lykkes. Det er ikke noe solospill å drive en virksomhet med totalt 24 medarbeidere, fastslår hun.

Velkommen til oss. Renate Hartvigsen er hands-on og følger med på alt som skjer i Renates Dagspa. - Man må ha flinke folk rundt seg for å lykkes. Det er ikke noe solospill å drive en virksomhet med totalt 24 medarbeidere, fastslår hun.

Renates Dagspa: Et velværesenter i Kristiansand

Kompromissløs satsning på fagkunnskap, en meny som spenner over alt det velværebransjen har å tilby av behandlinger, og et ukuelig pågangsmot fra gründer Renate Hartvigsen har posisjonert merkevaren Renates som en spydspiss i bransjen på Sørlandet. 


Renates Dagspa er hovedavdelingen og ligger sentralt plassert i Markensgate 2 i Kristiansand sentrum. Her kan byens innbyggere og kunder fra hele Sørlandet nyte alle typer behandlinger i komfortable omgivelser. Avdelingen rommer hele 500 kvadratmeter, som inkluderer 18 behandlingsrom og byr på det meste man kan ønske seg, alt smakfullt innpakket i en varm, inkluderende atmosfære.  I tillegg har man avdelingen Renates Hud & Makeup i Amfi Sandens Kjøpesenter et stenkast unna.  Totalt teller virksomheten 18 fast ansatte og seks medarbeidere på freelance basis. Renates Dagspa ble for øvrig kåret til Byens beste hudpleiesalong i 2019.

Avslappende omgivelser. Renates Dagspa er en velværeoase i Kristiansand sentrum.

 

Kvalitet i alle ledd 

Hvordan har det vært mulig å bygge opp en så stor virksomhet i Kristiansand?

 - Det må sies at jeg har bygget opp virksomheten sten på sten gjennom 32 år, så det har ikke kommet av seg selv. Men jeg har alltid hatt fokus på faglige kvalifikasjoner hos mine medarbeidere. Her kommer ingen ufaglærte inn. Til og med resepsjonisten har en faglig bakgrunn. Det skal være kvalitet i alle ledd. Det forventer kundene, fastslår Renate.

Må investere i mennesker

Renate Hartvigsen er opptatt av å bygge yrkesstolthet hos sine medarbeidere. Det er avgjørende for klinikkens renommé.

 - Man må investere i både mennesker og våge å investere i teknologiske nyheter. Det skjer så mye i denne bransjen, at man må følge med på det som rører seg. Jeg har aldri vært redd for å satse og følger ofte magefølelsen. Erfaringen viser at det helst går godt. Videre handler det om å være ærlig og redelig overfor seg selv og sine ansatte. Da kommer resultatene av seg selv, smiler Renate.

Og innsatsen har båret frukter. Hun har blitt lagt merke til i nærmiljøet, og var en av tre personer i finalen om å bli kåret til «Årets kvinnelige leder på Sørlandet». Det viser at ledere i hudpleiebransjen kan måles på linje med ledere i næringstunge, tradisjonelle sektorer.

Pasjon for faget

 - Jeg må også si at det krever en pasjon og en dedikert interesse for det fagområdet man jobber med.  Vi har en veldig bred behandlingsmeny, og bruker fagutøvere som er spesialister på sine felt, enten det dreier som om medisinske hudpleiebehandlinger, tradisjonelle kroppsbehandlinger, fotpleie eller massasjebehandlinger. Selv er jeg utdannet hudterapeut, men har spesialisert meg innen make-up tatovering og er Elite Linergist. Alle kan ikke gjøre alt. Det er viktig å finne sitt område, og jobbe dedikert med dette. Da blir man god.

Seeing is believing. Bruk av hudscanner er et effektivt verktøy for å dokumentere hudtilstanden før og etter behandlinger. Det er også nyttig, rent pedagogisk overfor kundene.

 

Livsstilsvalg

Det var ikke opplagt at Renate Hartvigsen skulle engasjere seg i hudpleiebransjen. Men slik ble det. Etter å ha utdannet seg til kosmetolog i København, satte hun kursen tilbake til hjembyen Kristiansand, og begynte å jobbe i en etablert klinikk. Her ble drømmen om å starte for seg selv født. 

 - Da jeg sto foran mulige yrkesvalg tenkte jeg at jeg kanskje kunne bli lærer, politi eller hudterapeut. Selv om jeg den gang ikke var så veldig opptatt av hudpleie, handlet yrkesvalgretningen om at jeg alltid har vært over gjennomsnittlig glad i mennesker. Jeg angrer ikke på at jeg valgte som jeg gjorde. Det har blitt 32 spennende år. Jeg er utrolig heldig som har fått lov til å holde på med noe jeg liker så godt som jeg gjør, smiler Renate.

Men det har ikke kommet gratis. Renate har hatt et uoppslitelig engasjement, og det har blitt mange arbeidstimer.

 - Jeg vil ikke beskrive meg som arbeidsnarkoman, men det krever sitt å jobbe lange dager med kunder og i tillegg ha ansvar for driften i en såpass stor virksomhet. Jeg har ikke hatt ro til å ta lange ferier. Det har blitt mye jobb ut over normal arbeidstid, for å si det sånn. 

Selger livsverket

Nå har Renate Hartvigsen valgt å selge livsverket til Scandinavian Beauty, men hun holder fortsatt i tømmene som daglig leder og behandlende terapeut.

 - Jeg er bare 58 år, og har slett ikke tenkt å gi meg. Grunnen til at jeg valgte å selge, var at datteren min ikke var interessert i å overta, og at jeg fikk et tilbud om å være med å bygge opp en kjede med flere klinikker gjennom Scandinavian Beauty AS. Jeg følte jeg hadde oppnådd alt jeg ønsket å gjøre, og trengte noen som kunne utvikle virksomheten videre. Så da jeg ble kontaktet av Fredrik Solstad i Scandinavian Beauty, fant jeg en person som delte mine verdier og visjoner om videreutvikling. Jeg valgte derfor å selge livsverket. Nå får jeg en aktiv eier, som tar seg av jobben med økonomi, administrasjon og markedsføring. Det har vært en lettelse å overlate dette til profesjonelle krefter, så jeg kan konsentrere meg om den daglige driften, sier Renate Hartvigsen.

- Jeg sitter for øvrig i styret i sistnevnte selskap, og har en stor grad av frihet til å utvikle virksomheten videre, legger hun til.


Skal bygge landsdekkende kjede

Scandinavian Beauty AS satser på å bygge opp en kjede hudpleie- og velværeklinikker, basert på eksisterende, lokalt forankrede bedrifter, forklarer daglig leder Fredrik Solstad. Han har blant annet fartstid som nordisk salgsdirektør for SATS Elixia kjeden, og ser frem til å bidra til utviklingen av hud- og velværebransjen.

 - Vår strategi er at vi skal gå inn på eiersiden, helt eller delvis, i etablerte klinikker. Vår styrke er å tilføre markedsføringsverktøy, herunder digitalmarkedsføring, administrativ støtte og alle back-office funksjoner og jobbe aktivt for å bygge kunderelasjoner.

 - Vi har gjort en omfattende research om markedet, trender og kundenes preferanser. Basert på dette vil vi sørge for å bygge klinikkene som en lokal merkevare. De skal beholde sin profil, men vi skal forsterke suksess­kriteriene og utvikle klinikkene, fremholder Fredrik Solstad.

 - Første oppkjøp skjedde i 2020, gjennom kjøpet av Renates Dagspa og Renates Hud & Makeup i Kristiansand. Siden har vi kjøpt Colosseum MediSpa i Oslo. Også den er en stor institusjon i sitt lokalmarked. Vi har flere prosesser på gang, og vil vokse i takt med de mulighetene vi ser i markedet, sier Fredrik Solstad.

I skrivende stund teller staben i klinikkene rundt 50 hudterapeuter og medisinsk personale.  I tillegg til markedsledende, anerkjente produktserier, vil Scandinavian Beauty AS også lansere egne merkevarer.


Artikkelen står på trykk i magasinet SALONG Hud & velvære, nr 1 2021.

NFVB utgir inspirerende magasiner til ledere i bransjen. Les magasiner fra NFVB digitalt HER.

Tilbake
Annet Innhold