• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back
 - For min del dreier det seg først og fremst å lage uttrykk som speiler min touch og min måte å jobbe på.<br/>

 - For min del dreier det seg først og fremst å lage uttrykk som speiler min touch og min måte å jobbe på.

Prisvinner Jørgen Bech, SYVOGTYVE AS: Anerkjennelse som varmer

- Det var utrolig inspirerende å vinne priskategorien Årets Frisør Damekolleksjon på første forsøk. Ikke minst varmet det å motta stående applaus fra bransjekolleger. Det var en fantastisk opplevelse, og en vitamin-innsprøytning for å satse videre på å utvikle fotokolleksjoner, smiler Jørgen Bech fra salongen SYVOGTYVE i Oslo.


 - Jeg må innrømme at jeg var nervøs i forkant av foto-shooten og holdt på å miste motet. Det er sånn at jeg er min egen største kritiker, og jeg vet hvor gode de andre er. Men med backing fra min mentor, Jørgen Lilleløkken, og de andre i teamet på SYVOGTYVE, Lotte, Maiken, Line og Cathrine, kjørte jeg på. De bidro til at jeg senket skuldrene og la vekk prestasjonsangsten. Det viste seg å gi uttelling. Har man det gøy i prosessen, blir det hele bedre opplevelse, sier Jørgen Bech.

Det var en fantastisk opplevelse, og en vitamin-innsprøytning for å satse videre på å utvikle fotokolleksjoner, smiler Jørgen Bech fra salongen SYVOGTYVE i Oslo.

Ville vise egen signatur

 - For min del dreier det seg først og fremst å lage uttrykk som speiler min touch og min måte å jobbe på.  Med denne kolleksjonen ønsket jeg å vise hva hår har å si for å uttrykke en persons personlighet, og hvordan denne kan forandres ved klipp og styling. Det er mange som har trodd at jeg har brukt flere modeller, men jeg har kun brukt én modell. Det understreker dette poenget, sier Jørgen Bech.

- Man må jobbe ut fra egne idéer, da kommer resultatene, legger han til.


Med en edgy twist

Jørgen Bech valgte å presentere en kolleksjon uten å bruke fargeeffekter, noe mange vil mene er dristig når man sikter seg inn mot kategorien Årets Damekolleksjon.  Men det er en grunn til at han valgte å fokusere på klipp og styling, fremfor farge.

 - Jeg er opptatt av å gjøre ting jeg driver med bra, og mitt fokus er klipp og styling. Det er noe jeg er opptatt av og det er min styrke. Andre i teamet i SYVOGTYVE er spesialister på farge, så vi deler oss litt i salongen. Men det var også grunnen til at jeg valgte å lage en kolleksjon på den måten jeg gjorde.  Jeg ville få frem mine tekniske kvaliteter og idéer innen klipp og styling, forteller han.

 - I utgangspunktet ville jeg lage frisyrer som ved første blikk kan se konsumentvennlige ut, men ved å legge inn min egen twist blir resultatet annerledes. Det er i detaljene i uttrykkene perfeksjoneres, og jeg ville legge inn litt av meg selv i arbeidet. Så det ble en edgy råhet i utrykkene. Det var et bevisst grep.


Analog fotoshoot

Jørgen lagde både en herrekolleksjon og en damekolleksjon til årets konkurranse. Begge shootene ble gjennomført på samme dag. Det var krevende, men det gikk bra.

 - Vi har faktisk gjort shooten med analog filmrull for å skape den stemningen jeg gjerne ville ha frem. Jeg tok digitale bilder først for en kontroll, så lot vi det stå til. Det ble fire, fem shoot av hver look, så jeg var spent på resultatet. Ved bruk av film får du ikke se hvordan det ble før etter 2-3 dager, så det kan være litt nervepirrende. Men det fungerte heldigvis. Når man jobber digitalt, er det lett å kjøre på med 100 tagninger. Da blir det litt av en jobb å se igjennom resultatet etterpå. Jeg henger meg opp i et hårstrå som ligger feil og driver på til jeg blir utmattet. Med analog film løser du dette. Det blir som det blir, og det kan på mange måter være en befrielse.

Full konsentrasjon.  – Jeg jobber mye med herrer og har laget flere herrekolleksjoner. Teknisk perfeksjon er viktig, og jeg jobber med ulike teknikker, sier Jørgen, mens en stamkunde lar seg imponere over resultatet.  – Det er en ære å bli klippet av Jørgen, han er helt rå, sier kunden i stolen.  

Godt samarbeid

Samarbeidet med fotografen er alfa og omega for sluttresultatet, og det var en god prosess, sier Jørgen.

 - Jeg har jobbet med forskjellige fotografer. Det startet med kolleksjoner til American Crew Cup i 2017, og siden har det gått slag i slag. Man lærer av å jobbe med foto, og bygger verdifull erfaring. Min erkjennelse er at det gjelder å finne frem til en fotograf som forstår det du jobber med, da har du et godt utgangspunkt.

 - Det var første gang jeg jobbet med fotograf Alvin Santos, men vi hadde en god kjemi. Han forstår hvordan det er å jobbe med hår og det bidro til å løfte resultatet, mener Jørgen.

Han roser også modellen Helene Skuggedal.

 - Det er krevende å finne en god modell som gjør at du kan realisere ideene. Modellbyråene er ikke glade for å la oss gjøre hva vi vil, men jeg hadde hellet med meg. Helene Skuggedal er en bekjent av meg og i stallen til Heartbreak. Det falt seg sånn at hun kunne tenkt seg å klippe seg kort, og det passet meg bra. Vi slapp også fargeproblematikken, så det ble en god løsning, smiler Jørgen.

Fra fiskevær til frisørfaget

Det var ikke opplagt at Jørgen skulle bli en stjerne på frisørhimmelen. Han vokste opp i fiskeværet Kjøllefjord i Finnmark med 845 innbyggere, og her var utvalget av frisørsalonger spinkelt. Så hvor hentet han inspirasjonen til å satse på en karriere i frisørfaget?

 - Ja, det var faktisk en periode da de to damene som drev stedets eneste salong valgte å flytte til Tromsø. Da var Kjøllefjord et par år uten frisørsalong. Men de kom tilbake, og det ble min introduksjon til frisørverdenen. 

 - På den tiden gikk jeg på ungdomsskolen, hadde langt, blåsvart hår og klær som nok skilte meg ut i lokalmiljøet. Så jeg fant meg til rette i salongen. Det ble inspirasjonen til å gå videre, først på frisørlinjen i Tromsø, og der jeg også gjennomførte læretiden.  For min del var det viktig å være en del av et bymiljø for å utvikle meg, og Tromsø føltes ut som å være den rette byen for meg akkurat da. 

 - Det ble en jobb i Goshamei, men så ble jeg «oppdaget» av Jørgen Lilleløkken, og han trakk meg til Bel Etage i Oslo. Der ble jeg en del av teamet som jeg jobber med nå. Vi flyttet inn i Bygdøy Allé 27 og sjefen, Jørgen Lilleløkken, har valgt å bruke lokaliseringen som navnevalg, derav SYVOGTYVE.


Artikkelen står også på trykk i magasinet FRISØR nr. 2 2023

Du kan lese alle utgivelser fra NFVB digitalt HER.

Invitasjon til alle kategorier i Årets Frisør 2024 kommer høsten 2023. Følg med i NFVBs kommunikasjonskanaler.

Prisfesten 2024 arrangeres 9. mars.

Tilbake
Annet Innhold