• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back

Bad Norwegian: - Det er en liten mannskamp

Under et ferieopphold i Sør-Afrika fikk den tidligere NATO-soldaten Marius Trandheim Kristiansen problemer med huden. Da han fikk utdelt en rosa krukke med fuktighetskrem, fikk han en idé. Dette ble starten på et norsk gründereventyr.


Som en ivrig hobbyfotograf på safari i Sør-Afrika, ble for mye sol og lite søvn en utfordring for Trandheim Kristiansen. Det resulterte i utslett og kløe. Den rosa krukken han fikk utdelt med fuktighetskremen hjalp mot hudproblemene, men han oppdaget raskt at verken innpakningen eller lukten appellerte til ham som mann. Ideen om et norsk hudprodukt tilpasset menn ble skapt. 

Testet på venner, ikke dyr

Etter Sør-Afrika-turen traff Trandheim Kristiansen på Castilñano Simoons, som har bakgrunn som grafisk designer. Ideen om å skape hudpleieprodukter for menn ble presentert for Simoons, og han så umiddelbart potensialet. Sammen startet de arbeidet med å utvikle den første Bad Norwegian-kremen, Moisturize Face. - Den gangen var det et veldig traust marked for menn. Målet var å «shake up» dette trauste markedet, sier Carl-Arne Meyer Melin, som ble en del av Bad Norwegian-teamet kort tid etter lanseringen av Moisturize Face. «Vegansk» og «testet på venner, ikke dyr» står det skrevet i beskrivelsen av produktene på nettsiden til Bad Norwegian. Trandheim Kristiansen og Simoons har siden starten satt dyrevelferd høyt, så det var ikke – og er fortsatt ikke – aktuelt å teste produktene på dyr. Derfor ble vennene deres de første som fikk testet ut blandingene som laboranten hadde satt sammen. - Det var ikke før kompisene var fornøyd at man faktisk gikk videre. De brukte omtrent ett år på å utvikle den første kremen, sier Meyer Melin, salgsansvarlig i Bad Norwegian. 

Beth’s Beauty satte fart på salget

Det å komme inn på et marked der de store konsernene dominerer innen hudpleie, er ikke enkelt for en nyoppstartet gründerbedrift. De startet med å ringe alle bedrifter som hadde parfyme og hudpleie i bedriftsnavnet i Brønnøysundregisteret. De tok hundrevis av telefoner, men fikk avslag gang på gang. Først da Beth’s Beauty på Frogner takket ja til å ta inn produktet deres i butikken ble det fart på salget. - Det var veldig trått i hudpleiemarkedet for menn da Bad Norwegian startet opp. Herrehudpleien sto – noe det dessverre også fortsatt ofte gjør – i nederste hylle i butikkene og støvet ned, forklarer Meyer Melin. For å appellere til menn har designet på produktene vært svært viktig for Bad Norwegian. - Ser man på en hudpleiehylle i dag, så blir man fort blind for hva som er hva; er dette hudkrem eller sjampo? Derfor er det viktig for oss å ha et enkelt design som bærer preg av maskulinitet, samtidig som produkttypen skal komme tydelig fram.

Bad Norwegian-teamet: Carl-Arne Meyer Melin, Madeleine Sjöberg, Marius Trandheim Kristiansen og Castilñano Simoons.

 

Mannskamp

Det er ikke tvil om at Bad Norwegians design bærer preg av maskulinitet. I tillegg er produktene tydelig merket med «not for women». - Man kan si det er en liten mannskamp, sier Meyer Melin. - Designet skal snakke til menn. Produktene er laget fordi vi ønsker å øke herresegmentet, og at det skal være lett for menn å se produktet, legger han til. I tillegg til at produktene er veganske, så påpeker Meyer Melin at alle ingrediensene har en funksjon; Du merker – på en positiv måte – at du bruker det. Noe som skiller Bad Norwegian fra mange andre innen hudpleiebransjen, er at alle ingrediensene står på pakken. - Da jeg jobbet for noen av de store konsernene, så irriterte det meg at man ikke kunne se hva produktene inneholdt. Vi skriver selvfølgelig ikke hvor mange prosent det er av hver ingrediens, men vi viser hva den inneholder. Det er unikt, sier han. 

Salgsansvarlig Carl-Arne Meyer Melin har med Bad Norwegian nesten bokstavelig talt løftet herreproduktene fra nederste hylle til å bli populære bestselgere. 

 

Vil vokse internasjonalt

Siden lanseringen av Moisturize Face i 2011 har Bad Norwegian laget flere produkter, som blant annet deodorant, kroppsvask og ansiktsrens. Alle produktene er veganske og er testet på venner, ikke dyr.  I tillegg er produktene deres på plass i alle Vita Exclusive-butikkene, utvalgte Skin Tonic-butikker, Fredrik & Louisa og taxfree-butikker på norske lufthavner. De har også plass i 50 parfymerier hos kjeden Marionnaud i Tsjekkia. - Vi har et klart mål om å vokse internasjonalt og til slutt verdensherredømme, sier Meyer Melin og ler. - Vi er det første rene hudpleiemerket for gutta i det selektive markedet. Vi er helnorske. Vi står alene og har ikke en buffer i en dameserie eller et konsern som spytter inn masse penger. Det er selvfølgelig en utfordring, men det er samtidig styrken vår. Vi er ikke bundet på ryggen av store konsern som bestemmer hvordan salget skal foregå. Det har gjort at vi får en veldig lojal og familiær tone med mange av selgerne i butikkene, sier han. 

Ønsker mer konkurranse

Meyer Melin forteller at de er i dag ranket som fjerde mest solgte herremerke i det selektive markedet i Norge. - Det at vi, som et norsk merke laget av privatpersoner, begynner å slåss om markedsverdiene til de store konsernene er veldig gøy.  - Det er ikke lenger slik at menn bare får produkter via dama, men det er fortsatt for konservativt. Selgerne i butikkene er nok ikke så vant til å jobbe med herrekunder, men nå ser vi endringer. Herrekundene er veldig lojale. Hvis du løser utfordringene til vedkommende, så er stor sannsynlighet for at han kommer tilbake til deg og din butikk. Lommeboken sitter løst og de kjøper produkter. - Hudpleiemarkedet for menn er absolutt ikke erobret. Vi ønsker mer konkurranse velkommen. Da blir mannfolka mer bevisste, sier han. 

 

 

Tilbake
Annet Innhold