• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back

Nettbutikk og flere betalingsløsninger får fart på varesalget

Med flere rentehevinger, kombinert med vedvarende inflasjon, er kundene svært bevisste på hva de bruker penger på. For å beholde kunden i hele kundereisen, er det viktigere enn noen gang å tilby nettbutikk og betalingsløsninger som Vipps og Klarna – noe som igjen vil føre til mersalg og gi salongen/klinikken et konkurransefortrinn.


Linda Tjong, statsautorisert regnskapsfører i SpareBank 1 SR-Bank ForretningsPartner, bekrefter at økonomiske endringer påvirker forbrukernes vaner.

– Siden forrige rapportperiode i 2022 har det vært flere rentehevinger, og prisen på mat og husleie har økt betydelig. Vi ser at flere kunder prioriterer annerledes enn før “dyrtida”. Kjøp av tilleggsbehandlinger har gått ned med 5-10 prosent, og de lar det gå lengre mellom hvert frisørbesøk, sier hun. 


Økte kostnader og prisbevisste kunder

Kostnader for lokalene har økt med syv prosent  siden i fjor, hvor mye av økningen er knyttet til strømprisene og leiekostnadene. Men til tross for prisøkninger generelt og enda mer prisbevisste kunder, har salongene ifølge bransjetallene klart å opprettholde marginene på salg med sine egne prisøkninger så langt.

Å utnytte kapasiteten optimalt er viktig for god inntjening, men pass på at det ikke går på bekostning av de ansatte. 

 – Det er viktig å unngå for stor arbeidsbelastning som videre kan føre til sykefravær. Ta vare på salongens ansatte, og ha en plan for hvordan forebygge og følge opp fysiske og psykiske plager.  Det er også viktig å la de ansatte ha mulighet til å utvikle seg faglig, understreker Tjong.  


Viktig med digital tilstedeværelse 

I et konkurranseutsatt marked er det dessuten viktig å være synlig digitalt, både gjennom digital markedsføring og nettbutikk. 

– Med lavere varesalg og høy konkurranse fra leverandører på nett, kan det være krevende for salongene å være konkurransedyktige på pris. Da er det ekstra viktig å ha et godt «utstillingsvindu» i form av nettbutikk, hvor kunden kan få varene sendt hjem eller ved klikk og hent. Her er det også viktig å tilby betalingsløsninger som Vipps og Klarna, sier Tjong.


Tips for sunn salongdrift

For å oppnå sunn salongdrift, anbefaler Tjong først og fremst å ha fokus på prising ut til kundene slik at det samsvarer med prisøkningen ellers i markedet. Deretter kan man gjerne se på om salongen har kostnader som kan kuttes helt eller reforhandles.

  – Forsøk å forhandle leieavtaler, strømavtaler, forsikringer og pensjonsordninger, og se hva du kan spare ved å kutte unødvendige abonnementer. Ha en plan fremover med ulike mål for bedriften, og ha et budsjett for neste driftsår. Det er et utmerket styringsverktøy, og det kan gi en god oversikt over hva som eventuelt kan endres på for å oppnå bedre lønnsomhet basert på ulike scenarioer og forutsetninger, avslutter Linda Tjong.

Linda Tjong, autorisert regnskapsfører i SpareBank 1 SR-Bank ForretningsPartner

 Nå er det Vipps og Klarna som gjelder 

Bransje­rapporten for 1. halvår 2023 viser at kundene liker å ta i bruk nye betalingsløsninger, og forventer å kunne betale med de løsningene de selv foretrekker. 

 – Ifølge Nets sin e-handelsrapport 2022, hopper 62 prosent av kundene av et digitalt kjøp dersom de ikke får betalt på den måten de hadde tenkt. Dette er en trend som er viktig å være tidlig ute på, og som kan gi din salong et konkurransefortrinn, sier Ole Magnus Hundvin, omsetningssjef i Vitec Fixit Systemer. 

Som betalingsløsning foretrekker de kort (80 %), Vipps (58 %) og Klarna (27 %). 

– Kontanter er helt på vei ut. Forbruker velger kort, Vipps og Klarna fordi de betalingsløsningene er sikre, enkle og hurtige. Det er blitt en del av vanen deres, sier Hundvin. 

 – Ved å tilby flere betalingsløsninger, vil dette føre til at flere velger dyrere behandlinger, ettersom de kan utsette betalingene med Klarna. Det blir en salgsfremmende aktivitet, påpeker han.  


 9 av 10 handler ofte på nett

Under koronaen så salongene hvor viktig det var å ha inntekter også ved sykdom og nedstenging. Grunnen til at folk handler på nett er fordi det er praktisk, enkelt, og en er ikke avhengig av åpningstider. De sparer tid, de unngår folkemengder og kø.

 – Varesalget går ned, og nettbutikk er et flott og enkelt botemiddel for det. Undersøkelser viser at 9 av 10 handler ofte på nettet. Bare i Norge selges det skjønnhetsprodukter for 3-4 milliarder kroner, sier Hundvin. 

Han påpeker at digital tilstedeværelse er viktigere enn noensinne. Fixit lanserer snart nye løsninger integrert i kassesystemet som gjør at alle salonger og skjønnhetsklinikker kan få en fullverdig nettbutikk med hjemsending og betalingsløsninger som Vipps, Klarna og mobilbetaling med Apple Pay og Google Wallet. 

– Rigg til en god nettbutikk, så er sjansen stor for at kundene også handler hos deg mellom salongbesøkene. Kunder ønsker å handle lokalt, også på nett. Faktisk oppgir 64 prosent at de ønsker å handle lokalt for å støtte lokale bedrifter, påpeker han. 


Kjenn kunden din

Digital handel gir ikke minst verdifull informasjon om kunden gjennom å studere kjøpemønster, hyppighet og foretrukne produkter. 

 – Det er viktig å kjenne kunden, og her får vi god hjelp fra AI og digitale løsninger som gir bedre anbefalinger, lagerstyring og digital kundehjelp, samtidig som markedsføring blir mer målrettet for den enkelte salong. Vi kan personifisere kundereisen på en helt annen måte, noe som er fantastisk, sier Hundvin. 

Ole Magnus Hundvin, omsetningssjef i Vitec Fixit Systemer


Tilbake
Annet Innhold