• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back
Kvalitetsfokus lønner seg i det lange løp, sier Morten Jensen i Monarchy Studio AS. Salongen ble kåret til Årets Frisørbedrift 2024.

Kvalitetsfokus lønner seg i det lange løp, sier Morten Jensen i Monarchy Studio AS. Salongen ble kåret til Årets Frisørbedrift 2024.

Monarchy setter kronen på verket

 - Jeg ble i grunnen litt overrasket over hvor mye det betød for å oss å vinne prisen. Vi har tidligere vært nominert til andre priser, så det var veldig tilfredsstillende å nå helt til topps i denne priskategorien, sier Morten Jensen, medeier i Monarchy Studio AS, Årets Frisørbedrift 2024.


- Vårt lille monarki handler om at våre gjester og vi som jobber her skal ha det bra. Vi jobber kompromissløst med fokus på håndverk, fag og velvære. Det er hyggelig å konstatere at vi gjennom syv år har greid å bygge et lønnsomt konsept med positiv omsetningsutvikling og god lønnsomhet. Det viser at kvalitetsfokus lønner seg i det lange løp, sier Morten Jensen. Han og Hanne Lee Grotle eier 50 % hver av monarkiet.


Det betød mye for oss alle å vinne prisen Årets Frisørbedrift. Vi fikk også positiv oppmerksomhet i pressen og fra våre gjester i salongen, forteller Morten Jensen. 

Uvanlige interiørløsninger en del av helhetsopplevelsen

 - Da Hanne og jeg startet prosessen med å utvikle Monarchy Studio, ville vi være en kontrast til andre salonger. For å understreke at faglige kvaliteter og velværeopplevelser skulle stå i fokus, valgte vi å designe et interiør med minimal visuell støy. Her fikk vi bistand fra Welonda og designer Caroline Foss. Løsningen ble å plassere produktene i lukkede skuffer og skap, og ikke henge opp reklame- eller tilbudsplakater. Vi pusher ikke produkter, men når vi tar frem produktene vi bruker, får disse mer oppmerksomhet. Resultatet har blitt at vi ligger omtrent dobbelt så høyt i produktsalg per gjest som gjennomsnittet i bransjen, oppsummerer Morten Jensen.

   

Det skal bare være ett monarki i Bergen

Som innovatør og konseptutvikler liker Morten Jensen å tenke på nye prosjekter. Men en ting er han klar på; Det blir ikke flere avdelinger av Monarchy Studio i Bergen.

 - Det krever såpass mye tid og krefter å opprettholde den håndverksmessige standarden vi ønsker å ligge på som en premium salong. Vi vil gi våre gjester en utsøkt opplevelse, og det krever at vi har fullt fokus og perfeksjonerer det vil holder på med. Dessuten står både medeier Hanne Lee Grotle og undertegnede i 100 % produksjon. Det gjør at vi ikke har vurdert å starte flere salonger. Men vi har økt kundebasen og blitt kåret til Gasellebedrift av Dagens Næringsliv to ganger. Så vi teller litt på knappene om vi skal se på litt større lokaler, for å gi våre kunder en enda bedre fysisk velvære-opplevelse, forteller Morten Jensen.


Tanker for flere konsepter

Om det ikke blir flere monarkier i Bergen, så holdes døren på gløtt for å utvikle andre konsepter.

 - Det kunne vært gøy å lage en kontrast til Monarchy Studio, et ungdommelig, mer rock’n roll inspirert konsept. Vi har ikke konkrete planer, men man skal aldri si aldri.

 - Dessuten kunne det vært spennende å etablere et eget akademi. Jeg er veldig opptatt av å løfte faget, og det kunne kanskje vært et positivt bidrag i vårt nærmiljø i Bergen, sier Morten.

Glade vinnere. Foran over 700 feststemte publikummere fra bransjen fikk Monarchy en opplevelse av de sjeldne.  Prisen ble presentert av FixIt butikkdata. 

- Jeg har vært scooterfan siden jeg var 12 år, så da måtte jeg til slutt realisere drømmen om å kjøre en Vespa. Den er en designperle. Jeg ragger litt rundt som engelske mods. Det er digge greier, smiler Morten Jensen. 

Blir neppe Pizza-konge

Et litt spesielt prosjekt så dagens lys da Vespa-entusiast Morten Jensen kom over en trehjuls Piaggio i Italia. Den måtte han bare ha.

- Jeg importerte den og har bygget den om til en vedfyrt rullende pizza foodstore beregnet på privat bruk. Det fungerte så bra, at en kompis av meg ble inspirert til å kjøpe en til. Resultatet ble at vi i fjor lagde et eget selskap sommer startet opp med pizza-salg fra Piaggioene. 

 - Det tok helt av. Jeg tror vi solgte pizzaer for 200.000 kroner, humrer Morten, som bedyrer at han ikke ser for seg en karriere som pizzabaker.

Vekker oppsikt. – Skal det være en pizza fra en scooter med vedfyrt ovn? Morten og en kompis har bygget om to trehjulinger fra Vespa-produsent Piaggio til food-trucks. Et sideprosjekt som har gitt Morten mye glede. 

Artikkelen står på trykk i magasinet FRISØR nr 2 2024 

Tilbake
Annet Innhold