• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back

Målbevisst satsning har gitt gode resultater

Daglig leder Isabell Renate Ødegården i Lillehammer Hud & Velvære har tatt noen veivalg som har gitt oppsiktsvekkende resultater. - Jeg ønsker å formidle at det er verd å sette av tid på å bygge opp de ansatte istedenfor å ha fulle timelister for egen del. Man må ta ansvar for helheten, sier hun. 


illehammer Hud & Velvære har vunnet prisen Årets Servicebedrift i Lillehammer og er kåret til Gasellebedrift av Dagens Næringsliv to år på rad. Hvilke grep har gjort klinikken til et fyrtårn i sitt lokalmarked?

 - Først og fremst vil jeg trekke frem satsningen på å bygge opp kompetanse. Alle medarbeidere har en faglig tung ballast, og er mer enn gjennomsnittlig faglig interessert. Det er en livsstil for både meg og medarbeiderne å jobbe i hudpleie- og velværebransjen. Det løfter oss samlet sett, mener gründer og daglig leder Isabell Renate Ødegården.

Fulgte hjertet

Isabell fulgte hjertet i både yrkesvalg og kjærlighet. Etter en kort karriere som tannhelsesekretær, valgte hun å skifte karrierevei og følge opp sin interesse for hudpleiefaget. Hun utdannet seg til hudterapeut for 11 år siden, og siden har det gått slag i slag.

 - Jeg traff min ektemann, som var fra Lillehammer, og dermed var det gjort. Vi slo oss ned i hans hjemby, og jeg har etter hvert blitt en svoren Lillehammer-patriot, smiler Isabell på en dialekt som røper at hun er oppvokst i Molde.

- Jeg mener det er en verdifull erfaring å ha jobbet som ansatt og lært seg behandlingsrutiner og hva det vil si å drive en klinikk, før man satser på egenhånd. For det er krevende å drive en egen virksomhet, sier Isabell Renate Ødegården.

Verdifull ballast

Den første tiden jobbet hun i en lokal hudpleieklinikk. Det ga henne en nyttig erfaring videre i karrieren.

 - Jeg jobbet veldig selvstendig og hadde mye ansvar, både for egne kunder og driften generelt. Det ga meg en god ballast, da jeg etter et par år som ansatt planla å starte egen klinikk. Jeg mener det er en verdifull erfaring å ha jobbet som ansatt og lært seg behandlingsrutiner og hva det vil si å drive en klinikk, før man satser på egenhånd. For det er krevende å drive en egen virksomhet.

Sten på sten

 - Da jeg først tok steget fra ansatt til selvstendig næringsdrivende, startet jeg i det små og bygget opp kundekretsen sten på sten.  Det gikk bra, og virksomheten ble gradvis utvidet. I 2017 hadde vi vokst ut av lokalene og flyttet inn i våre nåværende lokaler på 200 kvm. på gateplan, tilbaketrukket fra Storgaten i Lillehammer sentrum. Nå har vi god plass og god kapasitet. Ikke minst er det viktig at vi har parkeringsplasser for våre kunder rett utenfor. Jeg er superfornøyd med lokalene.  

Synlig i markedet

 - Nå har vi kommet opp på et nivå og en størrelse, som gjør at mange i nærmiljøet er blitt kjent med oss. Våre nye lokaler er også så romslige at vi kan markedsføre oss gjennom events, der vi inviterer til temakvelder og andre aktiviteter i lokalene. Det skaper positive ringvirkninger. Lokalene innbyr også til at vi kan ha faglige kurs her hos oss. Når vi nå er såpass mange, kan vi ikke dra bort alle sammen. Det at vi har blitt en bedrift å regne med, gjør at vi kan kreve at leverandørene kommer til oss for å holde kurs.  Det er effektivt, legger hun til.

Teamet i Lillehammer Hud & Velvære: Siv Anita Slåen, Yosita Svarverud, Iselin Bjerke Tapia, Helene Amdal Stenersen, Isabell Renate Ødegården, Natasha Vinding og Marie Larsen.

Ledelse er et fag

Som så mange andre, oppdaget Isabell at det er krevende å ha personalansvar. Man må ta ansvar for helheten. Det innebærer mer enn å sørge for å ha fulle timelister for egen del.

 - Som så mange andre i bransjen som starter for seg selv, hadde jeg ingen formell utdanning innen ledelse. Man bygger seg opp en erfaring når man ansetter medarbeidere, men jeg følte etter hvert at det var nødvendig å ta grep for å følge opp seks ansatte og være til stede for dem i arbeidsdagen.  Jeg kunne ikke kjøre på med fulle timelister fem dager i uken. Det gikk ut over medarbeidere og familielivet. Selv har jeg to små barn og det tredje er på vei. 

Tydelig og strukturert

 - Det siste året har jeg endret måten å jobbe på, fra å være utførende hudterapeut med fulle lister, til å bli en leder. Jeg fikk god hjelp av coach Anita Sundquist, som holdt kurset «Koden for å lykkes i hudpleiebransjen» for oss i 2018. Da ble jeg ble bevisst på at jeg måtte bruke mer tid på å bygge opp hver enkelt ansatt til å bli mer selvstendig, og gi dem fullt innblikk og forståelse av driften og hva som kreves for at vi skal lykkes i denne bransjen. Jeg har også hatt et tett samarbeid med coach Janne Rossebø, som deltar på alle personalmøter og workshops vi har. Hun hjelper meg til å bli en mer tydelig og strukturert leder. Det å ha noen å jobbe sammen med når man er alene i lederrollen, har vært veldig konstruktivt og gitt meg uvurderlige inputs. 

Bygger hverandre gode

 - I etterkant har jeg brukt mer tid på å bygge opp hver enkelt ansatt og hjelpe dem til å øke sin omsetning. Vi kjører temakvelder og rollespill, der alle deltar for å bygge hverandre gode. Vi har hatt fokus på konkrete mål for hver enkelt ansatt, basert på deres utdanning, erfaring og ønsker. Jeg følger opp med jevnlige tilbakemeldinger og prøver å motivere hver enkelt ansatt til å yte sitt beste. Dette har resultert i at jeg har fått en mye mer engasjert gjeng, som ønsker å nå sine mål, og som virkelig ser verdien av å gjøre sitt beste på jobb.

 - Resultatene har ikke uteblitt. Omsetningen per ansatt har økt, og vi har en jevn og god vekst. De positive erfaringene vi har gjort oss, er noe jeg vil videreutvikle i 2020. Jeg kunne for øvrig også godt tenkt meg å delta på NFVBs lederprogram, men det må nok vente litt på grunn av svangerskapet jeg er inne i og fødselen som nærmer seg for mitt tredje barn, avrunder Isabell Renate Ødegården med et glimt i øyekroken. 

Tilbake
Annet Innhold