• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back
- Jeg vil takke NFVB for en løpende oppdatering gjennom nedstengningsperioden. Alle ansatte har gjennomført e-læringskurset i smittevern og vi følger retningslinjene i Trygg Salong, fremhever Escape-sjef David Wyke.

- Jeg vil takke NFVB for en løpende oppdatering gjennom nedstengningsperioden. Alle ansatte har gjennomført e-læringskurset i smittevern og vi følger retningslinjene i Trygg Salong, fremhever Escape-sjef David Wyke.

Kompromissløs salong

 - Vi har brukt tiden fra nedstengingen 12. mars til å bygge Norges tryggeste salong, både for våre medarbeidere og våre kunder. Det har kostet innsats og penger, men resultatet har blitt veldig bra, smiler Escape Hairdressing-sjef David Wyke.


Det har vært tøft å måtte stenge ned en så stor virksomhet som vi driver, og det har også vært krevende å starte opp igjen. Men mitt utgangspunkt har vært at vi skal være 100 % kompromissløse når det gjelder smittevern, selv om dette har gått ut over kapasiteten og inntjeningen. "Safety first" har vært et mantra, sier David Wyke.

Roser NFVB

David sier det var et sjokk da pålegget om nedstenging på ubestemt tid kom.

 - Det var krise, både for våre 24 medarbeidere, og våre kunder. Men jeg må rose NFVB for å ha bistått meg gjennom denne krevende perioden. Jeg har satt pris på å bli løpende informert fra første stund om smitteverntiltak, økonomiske redningspakker og om forventet åpningsdato. Det er første gang jeg har brukt medlemsskapet mitt på en så aktiv måte, for å si det sånn, oppsummerer David.

Escape Hairdressing har en egen resepsjonist, som passer på at kundene informeres om smitteverntiltakene. Resepsjonisten er fysisk skjermet med pleksiglass i forkant av resepsjonen. Det er installert en vask med antibac og såpe, som alle kunder må bruke før de går videre. Ved ankomst må de også fylle ut et egenerklæringsskjema om helse.

Motivasjon og opplæring

I påvente av gjenåpningen, har David brukt tiden på å holde motivasjonen oppe hos de permitterte medarbeiderne, samtidig som han har bygget om Escape Hairdressing for å tilfredsstille smittevern, som går ut over lovpålagte krav.

 - Vi har brukt tiden godt. Vi har drevet live-streaming kurs for L´Oréal PPD, og vi har gjennomført e-læringskurs. Lærlinger har kunnet jobbe hjemme med øvelseshoder, og vi har også jobbet for at de skal ha en læreprogresjon, selv om salongen har vært stengt.  Det positive har vært at vi har jobbet med digitale ideer, og gjort ting vi ikke har hatt tid til i arbeidshverdagen. Så kanskje vi har kommet styrket ut på den måten.

 - For øvrig har alle medarbeidere blitt pålagt å gjennomføre NFVBs e-læringkurs i smittevern, før de har kunnet starte å jobbe, legger han til.

Velværeoase

Som vinner av Årets Frisør tre ganger har David Wyke lagt grunnstenen for at Escape Hairdressing skal være en bedrift i frisørbransjens toppdivisjon.  Lokalene har også vært presentert som «Drømmesalongen» i en tidligere utgave av FRISØR. Det forplikter.

 - Vi ønsker å fremstå som en velværeoase i hverdagen, med fokus på håndtverksmessige kvaliteter. Det har gitt oss en lojal og kjøpekraftig kundebase, som har vist et stort ønske om å booke timer også under lockdown og i etterkant av gjenåpningen.  Jeg må innrømme at pågangen fra kunder har vært formidabel, sier David. 

Escape har god plass og avstanden mellom arbeidsstasjonene i klippeavdelingen er økt ved å fjerne en rad med klippestoler.  

Restriktiv linje

Escape har fulgt retningslinjer for ekstra trygghet hele veien.

 - Lokalene er bygget om og kapasiteten er redusert. Effektiviteten blir lavere, men det har vært nødvendig. Heldigvis har medarbeiderne skjønt alvoret og sluttet opp om vår restriktive linje. Vi jobber nå to skift og kommer sakte, men sikkert på skinner igjen, selv om effektiviteten vil være redusert i en tid fremover. Men dette skal vi greie, smiler David Wyke.   


Artikkelen står på trykk i FRISØR nr. 2 2020

 

Tilbake
Annet Innhold