- At bedriften har relevante arbeidsoppgaver som grunnlag for opplæring i samsvar med målene i læreplanen.
- At bedriften har en faglig leder som ivaretar bedriftens opplæringsansvar i samsvar med bestemmelsene i opplæringsloven § 4-3.
Søknaden om å bli godkjent opplæringsbedrift sender du til din fylkeskommune eller alternativt ta kontakt med ditt opplæringskontor.
I forbindelse med kvalitetsløftet ble det vedtatt at alle lærebedrifter må godkjennes på nytt i henhold til de krav som stilles til kompetanse hos opplæringsansvarlig (faglig leder) i bedriften, og bedriftens plan for opplæring.
Før bedriften tar inn en lærling bør du ha tenkt gjennom følgende:
- Kan bedriften gi en opplæring som tilfredsstiller de kravene til innhold som fremgår av læreplanen?
- Har bedriften kompetanse og ressurser til å følge opp lærlingene?
- Er ansvaret for inntak, mottak og oppfølgning av lærlingen forankret i styret, ledelsen og arbeidsfellesskapet?
- Det å ha lærlinger berører hele organisasjonen, og alle ansatte bør kunne forklare hvorfor bedriften har lærlinger.
- Det skal utarbeides en intern plan for opplæring av lærlingen. Kan bedriften svar på spørsmål som:
- Hvor i bedriften skal lærlingen være til en hver tid?
- Hvem skal være ansvarlig instruktør?
- Når skal det gjennomføres halvårsundersøkelser?
- Når skal inntaket skje? Hvilke kriterier skal brukes ved utvelgelsen av hvem lærling en skal ansette.
Føler du at dette kanskje er for mye for bedriften, men fremdeles ønsker å ha en lærling? Da kan et opplæringskontor være en god løsning. Les mer om opplæringskontor her.
Det er mange fordeler med å bli en opplæringsbedrift. Blant annet fordi lærlingen kan:
- Bidrar til økt lønnsomhet for bedriften
- Læres opp til å bli en god medarbeider tilpasset bedriftens behov
- Ansettes etter endt læretid uten ekstra kostnader
- Bidrar til å styrke bedriftens omdømme
- Bidrar til å styrke bransjens fremtid og konkurranseevne
FYLKESKOMMUNEN - FAGOPPLÆRING
Det er fylkeskommunen som har ansvar for tilbud og organisering av videregående opplæring, inkludert fagopplæring i bedrift.
Oppgavene og ansvaret omfatter å:
- Vurdere og godkjenne lærebedrifter, opplæringskontor og opplæringsringer
- Vurdere og godkjenne lære- og opplæringskontrakter
- Veilede og følge opp lærebedrifter
- Tilby etterutdanning til dem som driver fagopplæring i lærebedrifter
- Formidle elever til læreplass i bedrifter
- Utbetale tilskudd til lærebedriftene
- Oppnevne prøvenemnder
- Gi tilbud om opplæring til lærlinger og lærekandidater som ikke kan få opplæring i en lærebedrift
- Godkjenne praksis for praksiskandidater
- Innhente og gjennomgå årlige rapporter fra lærebedriftene
En oversikt over fagopplæringskontorene i fylkene finner du her.
FAGLIG LEDER
Alle opplæringsbedrifter er pliktige til å ha en faglig kvalifisert leder som er ansvarlig for opplæringen i bedriften.
Faglig leder er den personen i bedriften som godkjenningen som lærebedrift er knyttet til.
Rolle
Det er faglig leder som underskriver lærekontrakten og er den i bedriften som har det overordnede ansvaret for at opplæringen blir gitt i hele læreplanen, og for at lærlingen får den oppfølgningen han eller hun har krav på. I små bedrifter kan faglig leder og veileder/instruktør være en og samme person.
Faglig leder er ansvarlig for å følge opp:
Forventningssamtalen: Sørge for å avklare forventninger med en gang lærlingen begynner i bedriften.
Ansvar for egen læring: Gi lærlingen ansvar for egen utvikling både på papir og i arbeid.
Målene i læreplanen: Gjennomgå planen for opplæring og vise hvordan lærlingen skal nå disse.
Omflytting: Dersom lærlingen må flytte til en annen avdeling/bedrift, er det viktig å forberede han/henne på dette.
Den som er faglig leder representerer bedriften i alle forhold vedrørende fagopplæringen.
I forbindelse med kvalitetsløftet ble det vedtatt at alle lærebedrifter må godkjennes på nytt i henhold til de krav som stilles til kompetanse hos opplæringsansvarlig i bedriften, og bedriftens plan for opplæring.
INSTRUKTØR / VEILEDER
I mindre bedrifter vil instruktør og faglig leder ofte være samme person.
Instruktørens/veileders oppgaver er blant annet:
- Sette seg inn i og gi opplæring i henhold til læreplanen
- Være tilgjengelig for lærlingen
- Instruere og veilede i det daglige arbeidet
- Gi tilbakemeldinger på faglig og personlig utvikling
- Være bindeledd mellom lærling og faglig leder
Instruktør/veileder skal:
- Sikre opplæring i henhold til læreplanverket og interne planer
- Sikre varierte arbeidsoppgaver, utfordringer og ansvar for lærlingen
- Veilede og støtte
- Motivere til medvirkning, innsats og læring
- Gi jevnlige og systematiske tilbakemeldinger
- Gjennomføre halvårlige samtaler
- Gjennomføre halvårsvurdering uten karakter
- Melde avvik til faglig leder
- Legge til rette for sikkerhet, trivsel og læringsmiljø