• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back
Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

Hudpleietrender: Digital kunnskap og egenpleie

Du må være til stede på digitale flater og holde deg oppdatert på nyheter om ingredienser og produkter. I tillegg er det mye fokus på egenpleie, så etterspørselen etter skreddersydde produkter til hjemmebruk vil øke.


Magasinet SALONG Hud & velvære har snakket med Ann-Kristin Stokke, fagansvarlig i Skintific. Hun har følgende råd til økt vekst:

Vær synlig digitalt!

Ann-Kristin Stokke mener at alle som har en hudpleie­klikk bør tenke på at de har to butikkvinduer. Det fysiske og det digitale.

 - Det er viktigere enn noen gang å være til stede digitalt. Hvis ikke det digitale er på plass, har du tapt. Du må være til stede på Google, og du må være synlig i sosiale medier som Instagram og Facebook. Forbrukerne googler etter informasjon når de skal kjøpe hudpleieprodukter eller bestille en behandling. De ønsker å finne den beste hudpleieklinikken som kan hjelpe dem med alt de lurer på om hud og hudproblemer. Vi ser at de klinikkene som virkelig satset digitalt under pandemien, har klart seg bra til tross for nedstengningen. Stokke mener at digitale konsultasjoner vil bli mer og mer vanlig, og anbefaler også at klinikkene lager en digital markedsplan.

 - Bruk noen få timer i uken på å lage innhold og planlegge tidspunkt for posting. Man behøver ikke å lage så mye selv. Kanskje 30 prosent. Resten kan være re-posting fra leverandørene, sier hun. 

Mulighet til vekst ligger i digitale konsultasjoner og skreddersydde hudprogram til hjemmebruk.

 

Økt fokus på egenpleie

I følge Stokke har hjemmekontor gitt en del nye hudutfordringer. Det samme har bruk av munnbind. Dette gir nye muligheter for bransjen. Folk har mer tid til å se seg selv i kamera fordi de sitter på Teams og Zoom. De blir mer oppmerksomme på sin egen hud, og har dessuten mer tid til å pleie den med gode produkter og masker i arbeidstiden. 

 - Men med økt fokus på egenpleie, har også etterspørselen etter kunnskap og ekspertkompetanse økt. Dette må vi i bransjen dele. Kundene trenger råd og veiledning om hvilke produkter og rutiner de skal ha for å behandle sine individuelle hudutfordringer. Her har klinikkene en stor mulighet til å selge skreddersydde hudprogrammer og pleieprodukter til hjemmebruk. 

Skånsom hudpleie – en mot-trend til overbehandling

Selv om mange forbrukere her i Norge fortsatt ønsker aktive behandlinger, er det verdt å merke seg at det er i ferd med å komme en ny og mildere hudtrend som en respons på overbehandling. 

 - I Asia ser vi nå en klar mot-trend til aktive hudpleie­behandlinger og produkter. De kaller det ”Essential Skincare”, som går ut på skånsom hudpleie med milde mikrobiomvennlige produkter. Ann-Kristin Stokke forteller også at det er et stort fokus på innovasjon når det gjelder nye behandlinger og ingredienser. De nye produktene som kommer nå i 2021 er såkalt intelligente produkter som tilpasser seg huden din. I tillegg kommer det mye nytt innen ingredienser – særlig innenfor planteteknologi, sier hun og oppfordrer bransjefolk til å følge med. 

Hold deg oppdatert på nyheter

 - Kunder har mye kunnskap og de ønsker å gå i dybden. Det krever at du som hudterapeut holder deg oppdatert. Du mister troverdighet dersom du ikke har hørt om det siste nye som forbrukerne er opptatt av. Stokke opplever at hun faktisk får mer intelligente spørsmål fra sluttbrukere enn fra hudterapeuter når de har livesendinger på Facebook i forbindelse med nyhetslanseringer. 

 - Vi opplever at kundene er genuint interesserte i å vite mer om hudpleie og ingredienser, og vi får mer komplekse spørsmål fra forbrukerne enn fra bransjen. De ønsker å få vite hva ingredienser gjør, hvordan de virker, og hvorfor de virker slik. Trenden kalles «skintelligent», og henger sammen med at man er ute etter resultater. Man ønsker produkter som passer sin hud, og man vil blant annet vite hvorfor man skal bruke produktet, hva man skal bruke sammen med det, og hva som skjer i huden når man bruker det.

Mer fokus på hjemmebehandling og kroppspleie

Laila Elisabeth Fure i Innovell Beauty tror at etterspørselen etter kroppsbehandlinger og pleiende produkter til kroppen vil øke betraktelig.

 - Vi ser en trend fra USA der folk ønsker å behandle huden på kroppen med samme profesjonelle kvalitet som ansiktet. I tillegg tror jeg massasje får et oppsving, at gamle manuelle behandlingsmetoder hentes frem igjen fra glemselen, og badekarene fylles opp med rene velgjørende oljer og kanskje edelstener. Dette skyldes behovet for ekte «Selfcare/selflove» – en trend vi så ble trappet opp i 2020, og som nå vil bli enda mer etablert, mener hun.

High-Tech trenden er kommet for å bli. Det samme gjelder få, men effektive produkter til hjemmebehandling.

 

Velgjørende omsorg

Ifølge Fure vil det også bli økt bevissthet på omsorgsdelen av en profesjonell behandling. 

 - Salongene vil trolig få et større fokus på terapeutisk berøring og ritualer som gir maks komfort i kombinasjon med lindrende og styrkende ingredienser. Hun tror at hjemmespa, basert på coaching fra en personlig terapeut, kombinert med digitale veiledere og skjermkonsultasjoner vil øke betraktelig i det nye året.

High-Tech hjemmepleie

Fure mener også at High-Tech Beauty trenden vi har sett de siste årene fortsetter for fullt inn i 2021. 

 - Folk er villige til å investere mer i produkter og utstyr til hjemmebehandling som kan gi gode resultater på huden. Hun legger til at det også er økt fokus på Skinmalisme, hvor kundene velger få, men effektive multitasking-produkter som gir resultater, og ikke minst vil Clean Skin-trenden, der huden fremdeles er den fineste makeupen, holde seg sterk. 


Artikkelen står også på trykk i magasinet SALONG Hud & velvære nr 1 2021

 

Tilbake
Annet Innhold