• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back
- Jeg synes det er gøy å jobbe med hårerstatninger. Det er hyggelig å få positive tilbakemeldinger fra kunder som er superfornøyde med resultatet, smiler senior stylist Guro Nibstad i Adam og Eva Fornebu.<br/>

- Jeg synes det er gøy å jobbe med hårerstatninger. Det er hyggelig å få positive tilbakemeldinger fra kunder som er superfornøyde med resultatet, smiler senior stylist Guro Nibstad i Adam og Eva Fornebu.

Hårerstatning for damer: Bedre selvfølelse og nye muligheter

 - Bruk av hårdeler utvider mulighetene du har til å skape frisyrer som kunder med tynnende hår ønsker seg. Det er ofte ikke så mye som skal til for å gi kunden den rette looken, smiler senior stylist Guro Nibstad i Adam og Eva Fornebu.


 - Jeg synes det å jobbe med hårdeler er veldig spennende. Det er ekstra givende å kunne bruke ulike teknikker til å gjenskape en look, som kunden av ulike årsaker kanskje ikke har nok hår til at det lar seg gjøre med stylingsprodukter. Det er mange muligheter som ligger i å bruke extension og løshår med ulike festeteknikker, sier Guro Nibstad.

Skaff deg kompetanse

Guro mener det er viktig å delta på ulike kurs, så man vet hvilke løsninger man kan foreslå som et svar på kundens behov.

 - Jeg brenner for dette, og har vært på en del kurs. Det er viktig å lære seg håndverket så kunden opplever tryggheten ved at det du foreslår er en god, tilpasset løsning. Selv jobber jeg med forskjellige systemer og festeteknikker, så som klips, tape og lim.

Det finnes kurs og fagkompetanse hos leverandørene. Men det viktigste av alt, er hvordan man nærmer seg kundene når behovet for ekstra påfyll melder seg.

 - Hvis vi ikke snakker om håravfall som følge av kreftbehandlinger, eller andre sykdommer, er gjerne tynnende hår og håravfall noe som utvikler seg over tid. For mange er dette et sårt tema, og man må nærme seg dette på en forsiktig måte. Kanskje kan man starte med å anbefale produkter som renser og stimulerer hårsekkene i hodebunnen. Men hvis hårsekken er død, nytter det ikke med å bruke denne typen løsninger. Det er vi over på løsninger med hårerstatning.

 - Hvis en kvinnelig kunde opplever en sorg over å ha høye viker, som gjør at hun ikke kan ha den looken hun ønsker, kan man nærme seg løsninger litt forsiktig. Selv snakker jeg kanskje litt om hva jeg jobber med, og kommer inn på extension og løshårsteknikker. Noen kunder blir nysgjerrige på dette, og da kan man gå videre litt mer konkret. Det fungerer bra for min del. Man må være sensitiv og føle seg frem, sier Guro.

Bygger kundelojalitet

Fornøyde kunder er lojale kunder. Og kunder som opplever at frisøren dekker et utvidet behov, blir ekstra lojale, mener Guro. 

 - Jeg opplever at jeg får et mer personlig forhold til kundene når jeg jobber med hårerstatninger. Det er ganske intimt for mange, og man får masse positive tilbakemeldinger som fagutøver. Dessuten er kundene ekstra lojale, og følger programmet for salongbesøk og pleie mellom besøkene. Så det er givende å jobbe med denne kundegruppen, slår Guro fast. 

 - Jeg er den eneste som, i tillegg til extension, jobber dedikert med hårerstatning, hårdeler og parykker i salongen på Fornebu, så jeg gir mitt bidrag til at vi holder en bredde i behandlingsmenyen for alle våre kunder.

 - Flere av mine kolleger tilbyr extension og har kurs i Hairtalk og Great Lengths, legger hun til.

- Jeg opplever at jeg får et mer personlig forhold til kundene når jeg jobber med hårerstatninger. Det er ganske intimt for mange, og man får masse positive tilbakemeldinger som fagutøver. Dessuten er kundene ekstra lojale, og følger programmet for salongbesøk og pleie mellom besøkene. Så det er givende å jobbe med denne kundegruppen, slår Guro fast. 

Utnytter tiden

Bruk av hårdeler i frisyren behøver ikke være veldig tidkrevende, hvis det ikke skal gjøres en stor jobb. 

 - Vanlig klipp og farging som tar 1,5 - 2 timer betyr ikke at man nødvendigvis behøver å legge på mye ekstra tid. Det finnes et bredt spekter av farger på løshår, men av og til kan det være nødvendig å farge hårdelen for å matche hårfargen. Da kan du for eksempel farge en hår-del mens fargen virker i håret. Da utnytter du det som måtte være av dødtid. Kort sagt, det å jobbe med hårdeler medfører ikke nødvendigvis mye ekstra tidsforbruk, selv om man farger og tilpasser hårdelen til frisyren. Jobber man systematisk, gir det en mulighet til å utnytte tiden maksimalt og ta seg betalt for det man gjør, mener Guro.

Økende bevissthet

 - Dagens kunder er bevisste og vet å orientere seg på nettet. Det gjør at frisørene bør erverve seg kunnskap i extension og hårerstatning, mener Guro.

 - Jeg opplever at enkelte kunder selv tar opp tråden etter å ha sett mulighetene på sosiale medier. Det er nok en grunn til at man bør man ha kunnskap til å svare på spørsmålene knyttet til dette, poengterer Guro Nibstad.



Spesialistenes ord:

Løsninger for alle behov

Daglig leder Truls Kittelsen i Hårgrossisten AS tilbyr løsninger som dekker ethvert behov.

 - Vi leverer extensionsløsninger fra Easihair, som tilbys i et bredt spekter av farger og lengder. Her kan man mikse etter behov. Men vi tilbyr også parykker og hårerstatninger fra Jon Renau. Så vi dekker hele feltet med tilhørende pleieprodukter, forteller han. 

 - Systemene leveres med flere påføringsalternativer. Som en start, kan man kanskje benytte klips, så kunden føler seg trygge. Når man blir vant til dette kan man eventuelt gå løs på andre festemetoder.

 - For øvrig tilbyr vi kurs, så våre frisørkunder blir trygge i sin faglige utførelse, legger han til.


Skånsomt - og effektivt

 - Jeg har en sterk lidenskap for å prøve ut hvilke muligheter man har, og et stort fokus på å bruke Great Lengths som ditt verktøy for å oppnå drømmehåret kunden din ønsker seg.  Volum, utfylling, lowlights, highlights og løsninger som du kanskje aldri har tenkt på kunne fungere. Great Lengths er spesielt godt egnet til akkurat dette, mener Education Manager Nordic, Camilla Andreassen i Great Lengths Nordic.


Gjelder mange

 - I Norge møter 30 % av alle kvinner en form for hårsykdom, eller de mister det for en periode under kreftbehandlinger med cellegiftbehandling. Dette understreker også behovet for at du som frisør har innsikt i hva som finnes av muligheter når din faste kunde står i en ny hårhverdag, sier tekniker for Hairtalk, Merethe Welta Aasheim i Ruhs AS.

 - I Ruhs AS utfører vi også opplæring på alle områder hvor det er hårmengde, og ikke selve frisyren som er en utfordring, legger hun til.


Flere kvinner tar hårtransplantasjon

Daglig leder Sten Thure Eriksen i Masterklinikken opplever økt pågang av kvinner som ønsker hårtransplantasjon.

 - Hårtransplantasjon er gjerne noe vi forbinder med menn. Men i Masterklinikken opplever vi økt pågang fra kvinner som ønsker å gjøre noe med hårtap, og vi får stadig flere henvendelser fra kvinner som hele livet har ønsket seg en annen hårlinje enn det de ble tildelt fra naturens side, sier han.

 - Høye viker eller høyt hårfeste er den vanligste årsaken til at kvinner ønsker behandling hos oss.  Mange ønsker seg en annen og vanligvis litt senket hårlinje, hvor håret rammer inn ansiktet på en finere og mer harmonisk måte. 

 - Vi har svært gode erfaringer med justering av hårfestene hos kvinner. Kvinnene vi behandler har ofte tenkt på det lenge, at de gjerne skulle hatt et litt annet hårfeste. Resultatet er at de opplever sitt nye speilbilde som mer naturlig og riktig for ansiktet enn før.


Artikkelen står også på trykk i Magasinet FRISØR nr. 1 2023 

Tilbake
Annet Innhold