• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back
Flere av dagens systemer har løsninger som gjør at du kan minne kundene på tilbud, og at det er tid for neste klipp.

Flere av dagens systemer har løsninger som gjør at du kan minne kundene på tilbud, og at det er tid for neste klipp.

Har du råd til en billigløsning?

Det kan være fristende å se seg om etter den billigste løsningen i en oppstartsperiode, men er det sikkert at det dekker ditt behov? Løsninger som bidrar til å trekke kunder til salongen, on-line booking og sms-påminnelser er kanskje vel så viktig som prislappen på systemet når du skal jobbe deg opp en kundeportefølje.

Det dukker stadig opp spørsmål på facebookgrupper om råd ved anskaffelse av dataløsninger i oppstartssalonger. Svarene er gjennomgående blandet. Noen kjente systemer får tommelen opp, mens andre trekker frem løsninger som er ukjente i frisørbransjen som billig og bra. Men hva er en pris, og hva inkluderer prisen? Det er et essensielt spørsmål. 

Kan leverandøren og systemet bidra til at du bygger opp en lojal kundebase, øke servicegraden og selge mer produkter og behandlinger, så representerer dette en merverdi som ikke synes ved første øyekast. Det er her de toneangivende, bransjespesifikke systemene skiller seg fra mer perifere, generelle løsninger. De er utviklet over tid og finpusset til å oppfylle lovpålagte krav og frisør- og velværebransjens behov.

Raske nettsøk på toneangivende leverandører av kasse- og dataløsninger vil også vise at det slett ikke er så dyrt som mange tror, sammenlignet med såkalte «billigløsninger». Innstallasjonskostnadene er ikke store, og du får spredd resten av kostnadene i form av månedsleie/lisens per måned relatert til hvor mange medarbeidere du har.

Det kan være fristende å se seg om etter den billigste løsningen i en oppstartsperiode

Service og support  

Temaet support dukker opp før eller senere. Får du den hjelpen du trenger når du trenger den, uten å måtte vente i timesvis? Nedetid er krise. Spørsmålet om systemet kan brukes selv om internettlinjen er nede, kan være ett av flere momenter å ta i betraktning. Integrasjon med regnskapssystmer er en selvfølge, men det er ikke opplagt at dette fungerer smertefritt, hvis du har valgt et system på siden av de mest velkjente løsningene. I dag er butikkdata like mye et kommunikasjonssystem som et butikksystem, og overføring av data må skje sømløst. Er du i tvil kan det være nyttig å ta en prat med regnskapsføreren, før du anskaffer en systemløsning.

Et sjekkpunkt kan for øvrig være hvor mange timer i døgnet leverandøren tilbyr support. Har du lange åpningstider, bør leverandøren kunne følge disse når det gjelder support.

Hva er egentlig behovet?

Datasystemet er hjertet i salongens drift, selv om du ikke tenker så mye over det. Skal du starte opp en salong der du jobber alene, eller har tenkt å få med deg en medarbeider eller to med på laget fra start, trenger du ikke nødvendigvis å kjøpe en løsning der du betaler for 10 lisenser. «Minipakke» løsningene, som gjerne teller 1 – 3 brukere inkluderer det du trenger. Du kan heller utvide på et senere tidspunkt. 

Men det er visse basiskrav du ikke kommer unna. Du må registrere kunden, ta betaling i en eller annen form, og du må også ha en strekkode­leser. Har du elektroniske personallister, må disse også kunne skrives ut hvis Arbeidstilsynet avlegger salongen et besøk (ellers vanker det trusler om bøter). Regnskap og økonomi må selvsagt være på plass, og varer må registreres inn og ut i takt med salget. Så selv om du driver smått, er det mange ting systemet tar seg av, uten at du behøver å tenke så mye over det. 

Lojale kunder er gull verd

De store kjedene har lagt ned mye omtanke i å utvikle fordelsprogrammer og lojalitesprogrammer. Men du kan i prinsippet gjøre akkurat det samme. Flere av dagens systemer har løsninger som gjør at du kan minne kundene på tilbud, og at det er tid for neste klipp. Du kan også dele ting på sosiale medier og pleie kundene mellom hvert salongbesøk. Erfaringene fra de veletablerte salongene i bransjen viser at dette har en positiv effekt. Men du kan være konkurransedyktig, selv om du er i oppstartsfasen. Kanskje kjenner du en som kan hjelpe deg å dele positiv informasjon, opprette en instagramkonto, legge ut ting på facebook etc. Ofte skal det ikke så mye til for å skape positiv oppmerksomhet.

Sjekk demoprogrammer

Flere av leverandørene tilbyr demoprogrammer som viser systemløsningen. Det kan være smart å ta en liten kikk på dette, så du får en liten smakebit på det leverandøren tilbyr.

 

Tilbake
Annet Innhold