Back
Resepsjonsmøblene er spesialdesignet og produsert av Treprosjekt på Klepp.

Resepsjonsmøblene er spesialdesignet og produsert av Treprosjekt på Klepp.

Drømmesalongen Venkes Hårdesign, Amfi Madla

- Etter mange år i bransjen har det har vært fantastisk morsomt å realisere akkurat den salongen jeg drømte om, smiler gründer og daglig leder Venke Serine Fjell i Venkes Hårdesign

- Vi har som målsetting å gi kundene en unik opplevelse, og jeg ville at omgivelsene skulle speile dette når jeg nå skulle investere så mye i å bygge en ny salong. Det har vært krevende, men utrolig spennende å gjennomføre prosjektet. 

 - Vi holdt opprinnelig til i lokalet på motsatt side i Amfi Madla senterets 2. etasje, men bestemte oss for å utvide og flytte salongen da Vera Moda klesbutikk ble flyttet. Det var et stort prosjekt å gå løs på, men etter 30 år i bransjen følte jeg at tiden var moden for å lage min signatursalong helt fra grunnen av.

Nordisk inspirasjon

 - Inspirasjonen har jeg hentet fra den nordiske sommeren. Bruk av lyse naturmaterialer og et luftig, åpent landskap var mitt utgangspunkt da jeg begynte å skissere på interiørløsningene, forteller Venke Serine Fjell.

Opprinnelig foreslo senterledelsen at Venke skulle bruke et nederlandsk arkitektfirma til å tegne salongen. Men hun valgte etter en innledende prosess å bruke Tendenz Interiørdesign og interiørarkitekt Tone Tjærbo Lie til å designe salongen, og er meget fornøyd med det.

 - Frisørsalonger krever andre fasiliteter enn butikker, og det var betryggende å ha noen med på laget som vet hva som skal til av tekniske løsninger i en frisørsalong. Dessuten leverer Tendenz møbler og interiør. Det var et pluss for meg, poengterer Venke. - Jeg har supplert interiørløsningen fra Tendenz Interiørdesign med lokale produsenter, for å sette prikken over i-en, legger Venke til.

Venkes Hårdesign - Amfi Madla

Stort og åpent – med mange soner

Resultatet ble en helt ny salong på hele 240 kvm., med 30 meter vindusflate fra gulv til tak som eksponerer salongen mot forbipasserende i senteret. Det gir mye innsyn, og krevde at mange detaljer måtte på plass.

 - Jeg synes vi har balansert ulike hensyn mot hverandre på en god måte. Lokalet er så stort, at det var naturlig å dele det opp i soner, så de ansatte ikke må løpe bena av seg når de jobber. Vi har en egen herreavdeling med to klippeplasser, et VIP-rom for brudefrisering, som også brukes til spesialtjenester som vippe-extension. Vaskesonen er adskilt og trukket lengst inn i lokalet.  Der finner du også vaskerom og spiserom for medarbeiderne. Salgsvarer og resepsjonsområdet er naturlig nok trukket frem i front av salongen. Midt imellom finner du klippeplasser langs veggen og klippeplasser på en øy midt i lokalet, bak resepsjonsområdet, forteller Venke mens hun geleider oss gjennom lokalene.

Det å bygge om et lokale som har vært brukt av en klesbutikk til en frisørsalong innebar også mange utfordringer. Alt teknisk er revet ut og fornyet, det være seg ventilasjon, røropplegg og elektriske installasjoner.

 - I praksis startet byggingen av salongen i et råbygg. Det var ekstra krevende fordi lokalet befinner seg i den eldste delen av Amfi Madla senteret. Vi måtte gjøre noe med rominndeling og plassering av søyler.  Vi måtte også gjøre noe med akustikken. Det ble et litt for høyt støynivå med fønere i gang på flere steder. Bruk av støydempende plater i taket har redusert lydnivået til et behagelig nivå.

 - Det ble dyrt, men når resultatet ble så bra som det har blitt, er jeg storfornøyd, smiler Venke Serine Fjell.

 

Godt håndverk, gode kundeopplevelser

Venkes Hårdesign ble etablert da senteret åpnet i 1991, og var da den eneste frisørsalongen i Amfi Madla frem til høsten 2007. Senteret bestod den gangen av 22 butikker. Etter hvert er det bygget ut og er Stavangers største kjøpesenter med 84 butikker. Totalt omsetter Amfi Madla for 1,3 milliarder kroner.  Det sier litt om utviklingen fra den spede starten.

 - Konkurransesituasjonen og kundetilstrømningen er annerledes enn da jeg startet opp. Det har påvirket mine tanker om å bygge opp et nytt konsept i senteret. Vi skal være en velvære-oase, med fokus på godt håndverk, og gi gode kundeopplevelser. Vi kommer ikke til å være billigst, men ha fokus på å ta oss betalt for den jobben vi gjør. Da må kundetilfredsheten være på topp, og interiørløsningene skal uttrykke våre ambisjoner.

 - Helhetsinntrykket er avgjørende og salongens fysiske uttrykk er en viktig del av dette. En viktig pekepinn på at vi har lykkes, er mottagelsen blant kundene. Vi har en omsetningsøkning på 35 % hittil i år. Det viser at investeringer i lokaler bidrar til økt kundetilstrømming, oppsummerer Venke.

Tilbake
Annet Innhold