• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back
Å få hjelp til å optimalisere nettsiden din basert på etterspørsel i søk vil høyst sannsynlig være en verdifull investering som gir effekt i mange år.

Å få hjelp til å optimalisere nettsiden din basert på etterspørsel i søk vil høyst sannsynlig være en verdifull investering som gir effekt i mange år.

Digital kommuniksjon: - Slik får du flere kunder

- Det gjøres tusenvis av søk hver måned på Google relatert til det frisørbransjen tilbyr. Jeg ser at motemagasinene tar mye av trafikken, og at frisørbedriftene i liten grad er synlige. Det kan du gjøre noe med. Om du blir synlig på topp fem eller ti i et søkeresultat, har det stor verdi, og effekten kan vare i mange år, poengterer digital rådgiver Bjørnar Eidsmo, NHO.

Min analyse viser at verdien av synlighet i søk er undervurdert i frisørbransjen.  De fleste frisørsalonger presenterer hva de selger i en prisliste på nettsiden. Det er verdifullt for de som allerede er inne på nettsiden, men for å bli synlig på søk og få andre til å finne frem til din nettside, kreves det mer, fastslår Bjørnar Eidsmo.

På salongens nettside kan man bestemme at salongens viktigste tjenester skal ha sider optimalisert for søk, og at alle sider skal ha korte kundereiser til bestilling. - Du kan stille deg følgende spørsmål; Hvilke søk bør min bedrift være synlig på? Hvordan kan min bedrift bli synlig i disse søkene?

Lag en digital strategi

For å komme i gang, kan det være nyttig å bruke litt tid på å lage en plan for hvordan digitale kanaler skal hjelpe deg til å nå dine forretningsmål. Mange overser dette, og bruker tid på kommunikasjonstiltak som ikke virker, og ikke bidrar til salg, mener Bjørnar.

 - Det kan gjøres enkelt. For eksempel kan man definere at innhold som publiseres på Instagram skal synliggjøre kompetansen til de ansatte, og man kan beskrive hvordan kundene kan få glede av dette. På salongens nettside kan man bestemme at salongens viktigste tjenester skal ha sider optimalisert for søk, og at alle sider skal ha korte kundereiser til bestilling. - Du kan stille deg følgende spørsmål; Hvilke søk bør min bedrift være synlig på? Hvordan kan min bedrift bli synlig i disse søkene? - I svaret på det første spørsmålet bør du tenke igjennom hva som er det viktigste du tilbyr, hvilke ord bruker folk ved søk relatert til dette, hvor mange søker etter dette og hvilke søk er det smartest for deg å jobbe med å bli synlig i. Løsningen er å lage sider som omtaler én tjeneste, ett produkt, én problemstilling eller ett svar om gangen. Du kan starte med å optimalisere for ett enkelt søk du gjerne vil ha synlighet på, anbefaler Bjørnar. Han legger til følgende; - Å få hjelp til å optimalisere nettsiden din basert på etterspørsel i søk vil høyst sannsynlig være en verdifull investering som gir effekt i mange år. Det finnes også verktøy som du med litt trening kan bruke selv.

Mitt råd er at du benytter anledningen til å spørre om hva som gjør at kunden kommer til deg? Har hun eller han sett hva du har publisert på sosiale medier? Starter kunden med et søk i Google? Er det personer kunden følger på Instagram, noe/noen som ga dem inspirasjon? Fikk de anbefalinger fra en venn?

Snakk med kundene dine for å lære

Frisører tilbringer mye tid med sine kunder. Det kan brukes til å undersøke hva som er viktig å ta hensyn til når man skal optimalisere søkeresultatene, mener Bjørnar. - Man snakker om kundereiser fra sosiale medier. En bildepost på Instagram, med en relevant tag, kan være grunnen til at en kunde kommer til deg. Samtidig er det viktig å tenke på at en post du legger ut i sosiale medier, kun vil gi deg oppmerksomhet i en kort tid. Mitt råd er at du benytter anledningen til å spørre om hva som gjør at kunden kommer til deg? Har hun eller han sett hva du har publisert på sosiale medier? Starter kunden med et søk i Google? Er det personer kunden følger på Instagram, noe/noen som ga dem inspirasjon? Fikk de anbefalinger fra en venn? Hvor får de ideer fra? Er kunden nysgjerrig på å prøve noe vedkommende har lest om? - Bruk litt av tiden til å snakke litt om dette når kunden sitter i klippestolen. Informasjon direkte fra kunden er gull verdt, og gir grunnlag for å lage et godt og relevant innhold.  

 

Tilbake
Annet Innhold