• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back
Som hudterapeut har du et stort ansvar. Det er ikke kunden som skal si hva hun trenger. Det er du som terapeut som skal finne riktig behandling for å oppnå best mulig resultater.

Som hudterapeut har du et stort ansvar. Det er ikke kunden som skal si hva hun trenger. Det er du som terapeut som skal finne riktig behandling for å oppnå best mulig resultater.

Det kan bli for mye av det gode

Overbehandling og inflammasjonsaldring er et stigende problem. Personifisert hudpleie er kommet for å bli, og etterspørselen etter veganske produkter øker.


De siste årene har tradisjonelle ansiktsbehandlinger måttet vike for kjappe og effektive behandlinger som gir umiddelbart synlige resultater. Kundene vil se en forskjell.  Kjemisk peeling, greenpeel, microneedling/skinpen og andre behandlinger der man bruker maskinteknologi, er populære og etterspurte behandlinger blant hudpleie­kunder. I tillegg har de mulighet til å behandle seg selv hjemme med dermaruller og andre apparater de kjøper på nett eller i salonger.  

Overbehandlingstrend

Fagansvarlig i Skintific, Ann Kristin Stokke mener overbehandling er i ferd med å bli et kjempeproblem, og får støtte av flere amerikanske hudleger.  Stokke forteller at hun stadig vekk får besøk av influensere som skal teste behandlinger.
 - Disse menneskene får jo mulighet til å teste ut alt innen produkter og behandlinger, og flere av dem kommer til meg med svært tørr, sensitiv og overbehandlet hud. Mange har også utviklet akne.  Forbrukerne tenker ofte at hvis litt er bra, så må jo mer være så mye, mye bedre.  Men både kunder og ikke minst terapeuter, må tenke på huden på samme måte som trening av kroppen. En PT ville aldri bedt deg løfte 100 kilo i markløft allerede første timen.  Slik er det også med huden.  Kjører du på med den sterkeste peelingen på første behandling, så oppstår det hudskader, sier hun.

Forbrukerne tenker ofte at hvis litt er bra, så må jo mer være så mye, mye bedre. Men både kunder og ikke minst terapeuter, må tenke på huden på samme måte som trening av kroppen. En PT ville aldri bedt deg løfte 100 kilo i markløft allerede første timen. Slik er det også med huden.

Inflammasjonsaldring

I USA har de begynt å snakke om inflammasjonsaldring. Det vil si at når man hele tiden går rundt med en irritert og betent hud, så fremskyndes aldringsprosessen. I følge Stokke er det viktig som hudterapeut å sette ned foten når kunder med overbehandlet hud ber om å få de sterkeste behandlingene. 
Stokke forteller at Dermalogica tilbyr produkter og klinikkbehandlinger med aktive ingredienser som for eksempel retinol og syrer. Slike ingrediensene gir raske og synlige resultater, men de må brukes med måte. Mange aktive ingredienser i kombinasjon med for hyppige behandlinger vil til slutt virke mot sin hensikt og fremskynde aldring.
 - Vi jobber i et såpass avansert marked, og vi ser at mange kjører på for hardt. Dette er ikke bare terapeutenes feil. Det kan være kunden som pusher. Som hudterapeut har du et stort ansvar. Det er ikke kunden som skal si hva hun trenger. Det er du som terapeut som skal finne riktig behandling for å oppnå best mulig resultater.

Skreddersydd og personifisert

Både innen medisin, kosthold og trening har vi de siste årene sett en personifiserings-trend. Medisiner, kosthold og trening blir tilpasset individuelt. Nå har også hudterapeuter og hudpleiekunder fått øynene opp for persontilpasset hudpleie.
 - Selv om vi har jobbet med individuelt tilpasset hudpleie i en årrekke, har det endelig blitt mer utbredt at terapeuter setter opp personlige behandlingsprogrammer til sine kunder. Mange kunder er også blitt såpass bevisste at de ønsker en hudanalyse før de bestiller seg behandling eller kjøper produkter, sier Stokke. 

Ordet medisinsk ofte misbrukt

Det har vært en kraftig økning i etterspørselen etter ”medisinsk-orienterte” produkter og behandlinger de siste årene. Forbrukerne ønsker behandlinger av ”medisinsk” karakter som gir effektive resultater. Ann Kristin Stokke mener ordet medisinsk ikke hører hjemme i hudpleiebransjen. 
 - Jeg ser at flere serier som tidligere har definert seg som cosmeceuticals, nå kaller seg for medisinsk. Dette er villedende markedsføring. Hadde seriene vært medisinske, så hadde man fått dem på resept fra legen, mener hun. 

Tilbake
Annet Innhold