• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back
- Jeg har drevet for meg selv i 50 år. 2. januar i år var markeringsdato. Nå liker jeg å tenke på Adam og Evas videre utvikling. Når vi snart også kan feire bedriftens 50 års jubileum kunne jeg tenkt meg slagordet; «50 nye år». Dette er min baby, faktisk min «familie», og det gleder meg å se at stammekulturen kan leve videre også etter min tid.

- Jeg har drevet for meg selv i 50 år. 2. januar i år var markeringsdato. Nå liker jeg å tenke på Adam og Evas videre utvikling. Når vi snart også kan feire bedriftens 50 års jubileum kunne jeg tenkt meg slagordet; «50 nye år». Dette er min baby, faktisk min «familie», og det gleder meg å se at stammekulturen kan leve videre også etter min tid.

Øistein Bjørndal:
- Det er nå det gjelder å satse

 - Det er klart koronakrisen preger hele bransjen, men vi må holde hodet kaldt og se fremover. For vår del følger vi oppsatt strategi og investerer både i utvikling av medarbeidere, oppgradering av eksisterende salonger og etableringen av nye salonger. Vi skal fremstå som freshe og spille i toppdivisjon når koronaen slipper taket, sier styreformann Øistein Bjørndal i Adam og Eva Gruppen. 


- Jeg forstår at bransjekolleger synes det er tungt å holde hjulene i gang, men jeg mener vi må holde motet oppe, og tenke positivt. Gjør vi ting riktig nå, kommer vi som bransje styrket ut av koronakrisen. Etter gjenåpningen i april i fjor har bransjens omdømme blitt høynet. Forbrukerne har vist at de setter pris på den jobben frisørene gjør, og etterspør våre tjenester, sier Øistein Bjørndal.  Han roser også egne medarbeidere for engasjementet og pågangsmotet i en krevende situasjon.

Applauderer for innsatsen

 - For egen del må jeg si, at våre rundt 250 medarbeidere har gjort en formidabel innsats. De har stått på, jobbet skift og bidratt til å holde trykket oppe og gitt kundene den servicen de forventer, selv med strenge smittevernstiltak. Eksempelvis har en av våre salonger med 16 klippestoler måttet kutte til åtte klippestoler av smittevernhensyn. En smart skiftordning, med fokus på re-booking har allikevel gjort at salongen har kunnet kjøre for fullt, samtidig som kundene har blitt betjent på en måte som gir dem en god opplevelse. Jeg synes alle som har stått på fortjener en skikkelig applaus. Hvis vi jobber sammen, og holder fokus, skal vi komme oss gjennom denne krevende perioden, sier Øistein Bjørndal.

På ballen

Adam og Eva Gruppen har spilt i frisørbransjens elitedivisjon i tiår etter tiår. Det er en prestasjon i seg selv. Det er vanskelig å holde seg på topp over tid i frisørbransjen. Det krever fokus. Men Øistein Bjørndal og resten av ledergruppen har jobbet målbevisst.  Nå sikter man videre for å løfte Adam og Eva til neste nivå. Det er krevende, men inspirerende, fremholder Øistein. - Skal man spille i Champions League, for å bruke en fotballmetafor, må vi være på ballen. 

Duften av Adam og Eva

 - Vi har bygget oss opp og kjemper som om vi er en trestjerners Michelin-restaurant. Men det er viktig å utvikle seg videre. Det er ikke lenger nok å ha medarbeidere som utfører håndverket på et høyt nivå.  Gjennom de to siste årene har vi brukt mye tid på å skape gode kundeopplevelser, holde et helhetlig blikk på kundereisen og jobbe med å utvikle servicenivået. Kundene skal vite, og oppleve, at de kommer til en Adam og Eva salong, uansett hvor de bor.

 - Skal vi ta oss betalt som man gjør på en Michelin-restaurant, må man tilføre opplevelser som gir kundene merverdi. Det kan være små detaljer som avgjør helhetsinntrykket. Ett eksempel er at vi har utviklet en spesialmikset Adam og Eva duft, som spres i lokalene. Det er et bidrag til at kundene skal få samme opplevelsen. Det skal faktisk lukte Adam og Eva, uansett hvilken salong man besøker, forteller Øistein Bjørndal.

- Jeg må si Tonje Dahlen har gjort en fantastisk jobb som daglig leder av den nye salongen Adam og Eva Strøget. Hun er supergod, smiler Øistein. 

- Den nye salongen er blitt utrolig flott. Jeg gleder meg til å møte på jobben hver dag, og kundene kommenterer også at de nye lokalene er flotte. Det er stimulerende for alle oss som jobber her, kvitrer Tonje Dahlen.

Tunge investeringer

Adam og Eva Gruppen har ikke satt investeringer på vent, på tross av koronapandemien. I slutten av mai ble Adam og Eva Stavanger åpnet med Erland Hoholm med på eiersiden. Så startet arbeidet med fornyelse av eksiterende salonger. Først ut med «total make-over» var den etablerte avdelingen Adam og Eva Strøget i Oslo, og deretter fulgte avdelingen i GlasMagasinet. 14. januar åpnet premiumsalongen Adam og Eva Fornebu, et prosjekt som hadde en prislapp på 4,5 millioner kroner. Dette er bare starten på satsningen i de neste årene, skal vi tro Øistein.

 - Neste ut er Adam og Eva Steen & Strøm. Her vil vi også gjennomføre en total make-over. Ikke minst vil vi åpne nye salonger. Neste åpning blir Adam og Eva i Galleriet i Bergen sentrum, som eies av Trine Lekven Nilsen. Eirik Thorsen åpner sin andre Adam og Eva salong i løpet av våren. Sammen med våre andre merkevarer, Spaghetti Frisør, KUTT og Nalu Nalu, teller vi nå 30 salonger.

 - Men jeg må understreke at vekst i seg selv aldri har vært noe mål for meg. Vi åpner salonger basert på fagkunnskap og personer med lang fartstid i Adam og Eva systemet. Skal vi åpne salonger, må vi sikre at Adam og Evas DNA er intakt. Det er helt grunnleggende, fastslår Øistein.

Premiumsalongen Adam og Eva Fornebu er det største løftet i år. Her er det investert 4,5 millioner kroner.  Salongen er smakfullt designet med utstrakt bruk av skreddersøm og materialer tilpasset senterets miljø­profil. Her fra åpningen 14. januar: Markedsansvarlig Oddmund Olsen, daglig leder Nina Wølner og prosjektansvarlig Kirstin Arnesen gleder seg over resultatet.

 

Klar for sosiale aktiviteter

Det blir en litt annerledes vår, og Øistein savner Årets Frisør Prisfesten. 

 - Jeg må nok si at vi gleder oss til å kunne gjenoppta sosiale aktiviteter, og samle bransjefolk på felles arenaer. Men slik er det nå en gang i koronatiden. Over tid er det ikke nok at vi treffes på Teams. Frisører er sosiale, og vi trenger fysisk kontakt med bransjekolleger. Vi er alle lei oss for at det ikke blir noe Hår & Skjønnhet arrangement, og ikke minst at prisfesten Årets Frisør er avlyst. Men vi lar oss ikke stoppe av at fotokonkurransen denne gangen må gjennomføres digitalt. Vi kjører på, og har sendt inn mange bidrag, smiler Øistein.

 - Vi deltar som sedvanlig med innsendelser både i lærlingklassen og med arbeider fra våre faglige tungvektere. Selv om det ikke blir fest, er vi så heldige at vi disponerer et auditorium med plass til 280 deltagere i tilknytning til hovedkontoret i Oslo sentrum. Her er det plass nok til at vi kan ha en forsvarlig intern samling, så vi kan være med å dele bedømmingen og glede oss over prestasjonene i trygge omgivelser.  

 - For egen del, kan jeg legge til at vi planlegger et høsttreff i regi av HeadQuarter. Det tror jeg blir et etterlengtet arrangement, og vi kommer til å legge inn mye engasjement for å få dette til å bli årets sosiale samling, avrunder Øistein.

Ingen permitteringer

Etter gjenåpningen i april i fjor har administrasjonen i Adam og Eva hatt fokus på å ha alle i jobb.

 - Vi har ikke permittert noen siden gjenåpningen, og vi har drevet skolen på en måte som er trygg og gir et fullverdig utdanningsløp. Heldigvis har vi ikke hatt noen tilfeller av koronautbrudd i våre salonger, bank i bordet. Vi får håpe det fortsetter sånn. Men det viser også at vi kan holde smitten nede ved å gjøre riktige og gode smitteverntiltak, sier Øistein.

Tilbakeblikk: 
Satte standarden for frisørsalonger

Da Øistein Bjørndal startet opp for 50 år siden så frisørbransjen helt annerledes ut enn i dag. Men Øistein fikk opp øynene om muligheten som lå i å utvikle tilbudet etter et opphold hos Vidal Sassoon i London. Det ga støtet til etableringen av Adam og Eva, som så dagens lys i 1973.

 - 2. januar var dato for at jeg i år har drevet for meg selv i 50 år. Da jeg startet i faget, var det et skarpt skille mellom damefrisører og herrefrisører. Damene hadde damefrisørsalonger og gikk i rosa frakk, og herrene drev med herrefrisering i hvite frakker. Jeg ble opplært som barberer og herrefrisør. Men så oppdaget vi at motebildet rokket ved den vedtatte normen. Gutta fikk langt hår. Noen herrefrisører rynket på nesen og sa «jeg klipper ikke jenter». Da fødtes ideen om å etablere en egen salong. Den første salongen het Waldemar og lå i Tollbugata i Oslo. Her rant det inn med ungdom som ikke hadde noe annet sted å gå. Med Rolling Stones på høyttalerne og fire langhåra ungdommer bak stolene, ble køen i døra lang. Vi var definitivt litt annerledes. 

Rock’n Roll attitude

 - I 1973 startet jeg Adam og Eva i NAF huset i Oslo sentrum, sammen med blant andre Per Kristian Idebøen. Da eksploderte etterspørselen. Vi ble en salong for både damer og herrer, med en fashion orientert profil. Folk likte vår Rock’n Roll attitude og vi hadde fulle lister, selv om vi doblet prisene. Dette var vår kick-off og var med på å forandre bransjen, mener Øistein.

 - Siden har det gått slag i slag. Det vanskeligste er ikke å holde ut gjennom 50 år, men å holde seg i eliteserien. Øystein Rudolfsen minner meg stadig på historien da han spurte om et godt råd da han startet i L’Oréal. Mitt råd var; Du må ha litt noia hver dag når du våkner. Da skal du se at det går bra, humrer Øistein.

 - For øvrig jobber Per Kristian og jeg fortsatt sammen. Spaghetti Frisør, som Per startet opp, er nå en del av Adam og Eva Gruppen. 


Artikkelen står på trykk i magasinet FRISØR nr 1 2021

De kan lese NFVBs magasiner digitalt HER

Tilbake
Annet Innhold