• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back
Salongkundene er aktive på nettbestillinger. Dataleverandørene utvikler salgsverktøy som blir mer og mer viktige for salongene.

Salongkundene er aktive på nettbestillinger. Dataleverandørene utvikler salgsverktøy som blir mer og mer viktige for salongene.

Butikkdata: Kampen om kundene hardner

Butikkdata har fått en stadig større rolle i salongdriften. Det gir ikke bare bedre oversikt og kontroll, men er et viktig salgsverktøy. Nå er det igjen endringer på leverandørsiden. Hva betyr det for bransjens salonger og klinikker?

 


De fire toneangivende dataleverandørene Vitec Fixit, Hano, Easyupdate og Timma slåss om kundenes gunst. Men nå har danske EG, som tidligere har kjøpt Hano, også kjøpt Easyupdate. Konsentrasjonen på leverandørsiden speiler kravene til å bruke mer ressurser på teknologiutviklingen.

Nordisk marked

Danske EGs oppkjøp av de etablerte dataleverandørene Hano og Easyupdate setter sluttstrek for salg av norske programvareselskaper som leverer løsninger til vår bransje. Det svenske børsnoterte selskapet Vitecs oppkjøp av Fixit, danske EGs kjøp av Hano og Easyupdate og finske Timmas overtagelse av et norskutviklet program, markerer at samtlige dataleverandører nå har utenlandske eiere.

Hva skjer nå?

Det hevdes at det er nødvendig med økte ressurser for å møte kravene til teknologiutvikling. Vi har stilt representanter for de fire toneangivende dataleverandørene Vitec Fixit, Hano, Easyupdate og Timma tre spørsmål om utfordringene og utviklingen av bransjetilpassede løsninger. I og med at danske EG har kjøpt både Hano og Easyupdate, var det naturlig å la Vice President Health & Beauty Mikael Frank Christensen i EG besvare spørsmålene på vegne av de to norske selskapene.


Spørsmål:

1. Hva er det som gjør utviklingen fremover så krevende at man må ha et større utviklingsmiljø i ryggen?

2. Hva kan norske salongkunder forvente seg av konkrete nyvinninger i de neste 1-3 årene?

3. Med fire tungvektere som slåss om salongkundene, hvordan vil prisen på dataløsningene utvikle seg fremover?

4. Hva vil vi spesifikt se av gode løsninger utviklet for hud- og velværesalonger?


Produktsjef Viktor Olof Olson, omsetningssjef Ole Magnus Hundvin og adm. direktør Tom Arne Furnes i Vitec Fixit har offensive planer både på kort og lang sikt.

 

Produktsjef Viktor Olof Olson, Vitec Fixit:

 

1. Vårt fokus er utelukkende å være en spesialist for og med frisør- og velværebransjen, som er inne i en spennende tid.  Da må vi naturligvis ha den tekniske styrken, men kundekontakten er like viktig. Et stabilt og stort utviklingsmiljø i ryggen gjør at vi kan satse enda mer på rådgivning, bransjerelasjoner, og ikke minst sluttkundene til salongene som benytter Fixit.  Jeg kan legge til at vi har en like stor andel kundebehandlere og rådgivere, som IT-utviklere. Jeg mener at dette er helt nødvendig for at vi skal fortsette å utvikle bransjen.

2. Vår målsetting er at Fixit-salonger skal være de dyktigste i bransjen, med sunn salongdrift og rå markedsføring. Derfor er det veldig gøy at flere av bransjens produktleverandører stadig tilkommer Fixit Produktkatalog som en samarbeidspartner. Det gjør at håndtering og innkjøp av produkter blir enklere for salongene. 

Sammen med nye verktøy for kampanjer og nettbutikk som kommer i løpet av året, vil våre kunder øke sitt synlige salg av sitt sortiment i de digitale flatene. Vi vil sørge for at hverdagen blir mer forutsigbar, og her kan teknologi virkelig hjelpe. Ledere kommer til å få mer automatisk planlegging av turnus og salgsmål, som ansatte vil ha glede av gjennom en mobiltilpasset timebok.

E-læring har også stått i fokus i dette korona-året. Vi har samlet kurser for ledere og ansatte som vil bli flinkere med daglige rutiner, sosiale medier eller øke salget i salongen.

3. Vi kommer trolig til å se flere ulike pakkeløsninger, som varierer i funksjonalitet, størrelse eller sågar prising basert på bruk. Dette kan være en spennende utvikling å følge med på. Samtidig må vi sørge for å ta vare på våre kunder som har valgt oss for kvalitet og helhetsløsninger. Fixit vil aldri kompromisse på kjerneverdiene. Våre kunder skal få en komplett løsning, som gir dem et tydelig konkurransefortrinn med dokumenterte, verdiskapende løsninger. 

4. Hudpleiebedrifter har alltid vært best på å gi gode råd til sine kunder, både på hvilke produkter kundene trenger, og hva som passer til behandlingen. Med dagens teknologi, som maskinlæring, kan vi bruke salongenes data for å gi like gode anbefalinger i de digitale flatene, som i salongen. Disse automatiske anbefalingene er noe vi tror hudpleiere vil følge ekstra nøye med på.


Co-founder & Country Manager Mats F. Johansen, Timma:

 

1. Både salonger og sluttkundene forventer sømløshet og enkelthet i det å bruke et system. Systemene må være «smoothe», selvforklarende og skape ekstra verdi hver dag. Det må være tilgjengelig fra hvor som helst, og faktisk frigjøre tid for dem som jobber i salongen. I tillegg øker antall oppgaver som vi og andre hjelper det profesjonelle markedet med å håndtere. For faktisk å gjøre salongene bedre, må man bruke state-of-the-art teknologi.  Timma-programmet har for eksempel blitt skrevet om helt fra bunnen av to ganger de siste fem årene. 

2. Trenden med mobile betalinger trumfer fysiske kortbetalinger. Den vil fortsette å øke, noe som gjør at vi må ha enda bedre løsninger for dette. Vi ser også at vår markedsplass Timma.no vil påvirke hvordan forbrukeren ønsker å søke etter en ny salong på. Vi kommer til å starte å bruke data vi samler fra våre salonger i Norge, Sverige og Finland for å ha sammenlignbare tall som kan hjelpe salongene å holde fokus på det som gir vekst. Vi ser også at samtykkeskjema er noe som er etterspurt fra vår bransje.

3. Vi tror at prisingen vil rettes mot verdi som skapes, og en mer modulbasert prismodell. For eksempel: Hvis du ikke vil bruke lønningsmodulen eller statistikk, så skal du heller ikke trenge å betale for det. 

4. Når det gjelder hudpleie, vil samtykkeskjema bli helautomatisert i fremtiden. I Timma har vi hele veien fokusert mye på biten som omhandler selvstendig næringsdrivende, og de som leier seg inn. I Timma kan du derfor skape et promotert navn til sluttkunde, og i bakkant enkelt skille ut regnskapet til hver enkelt. Superenkelt, akkurat slik det skal være i 2021.


Vice President Michael Frank Christensen, EG, Easyupdate og Hano:

 

1. Løsningene får flere og flere funksjoner. Dette krever vedlikehold, for eksempel med hensyn til nye betalingsmuligheter, nye avtaler og nye browsere som skal støttes. Ut over dette kommer det også stadig høyere krav til sikkerhet i løsningene, så både kundens og salongens data er sikre.  Vi har også et ønske om å være større for å kunne bruke dette til å utvikle flere nye funksjoner til kundene, funksjoner som kun kan la seg realisere og betale seg fordi det utvikles til mange salonger.

2. Vi har selvsagt ting vi jobber med, men vi vil holde planene for oss selv inntil videre. Men vi kommer til å gi alle kundene de fordelene som finnes i de forskjellige systemene vi har i dag.

3. Vi vil se nærmere på våre priser, og finne den strukturen og det nivået som vi mener er det riktige. Vi har et ønske om langsiktige kundeforhold  Det innebærer å være med å drive markedet, ikke å gå til priskrig. Dette har vi alltid hatt stor suksess med. Vi mener kundene blir mer fornøyd med gode produkter og god kundeservice, enn å shoppe den billigste løsningen.


Artikkelen står på trykk i NFVBs magasiner:

 

Tilbake
Annet Innhold