• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back
Skjønnhetsbransjen produserer hvert år 120 milliarder ulike plastemballasjer. Store tall som naturen ikke tåler. Blir 2021 året hvor vi vil fokusere mer på bærekraft? Foto: Shutterstock<br/>

Skjønnhetsbransjen produserer hvert år 120 milliarder ulike plastemballasjer. Store tall som naturen ikke tåler. Blir 2021 året hvor vi vil fokusere mer på bærekraft? Foto: Shutterstock

Bærekraftig skjønnhet: Hvor miljøbevisst er du?

Skjønnhetsbransjen, enten du er en stor produsent eller en liten bedrift, produserer hvert år så mye søppel at det påvirker planeten vår. I tillegg har koronaviruset bidratt til at vi hver dag kaster enorme mengder engangssøppel, som for eksempel munnbind og hansker. Dette har ført til at temaet bærekraft aldri har vært mer aktuelt enn nå.


Ny generasjon forbrukere

Det er ingen tvil om at skjønnhetsbransjen forsøpler kloden. Det faktum at bransjen hvert år, på verdensbasis, produserer 120 milliarder plastemballasjer, og at det kan ta 1000 år for naturen å bryte ned én plastkrukke, har vekket en helt ny generasjon miljøbevisste forbrukere. 

I England ble det i 2020 gjort en undersøkelse om miljøvern og bærekraft. Interessant nok viste det seg at 41 prosent av britiske forbrukere følte seg skyldige i miljøpåvirkningen på grunn av sin bruk av hud- og skjønnhetsprodukter. 

Ifølge en rapport fra British Beauty Counsil viser det seg at hele 91 prosent ønsker mindre emballasje når det kommer til skjønnhetsprodukter, og 88 prosent ønsker muligheten for refill. 

Bærekraftig skjønnhet

Er 2021 året hvor bærekraftig skjønnhet virkelig tar av?

Ja, mener det britiske bransjebladet, Professional Beauty.  Ifølge en digital meningsmåling viste det seg at hele 89 prosent av salongene som deltok, ønsket å gjøre virksomheten sin mer bærekraftig i 2021. De skriver også at mange av de største hudpleieprodusentene i verden har kommet med nye, miljøvennlige planer og tiltak.
Blant annet gjør bransjens ledende merkevarer nå raske endringer for å redusere mengden plast de bruker. De som er listet opp i avsnittet under ble nevnt i det engelske bransjebladet. Vi antar at flere andre merker på det norske markedet også har gjort miljøtiltak, eller har planer om det.

Noen leverandører med miljøvennlig tiltak:

Dermalogica lanserte nylig sin Daily Microfoliant som et refill-produkt, og ved utgangen av 2020 var 90 prosent av all Dermalogica-emballasje resirkulerbar eller biologisk nedbrytbar. Alt de produserer av papir og kartonger er FSC-sertifisert for ansvarlig skogdrift. I tillegg er deres nye profesjonelle øyemaske laget av bambus.

Crystal Clear Skincare tar sikte på å redusere plastemballasje på sine produkter i full størrelse med mer enn 72 prosent innen 2022. 

Cosmeceutical-merket Medik8 har lovet å sikre at all emballasje vil være 100 prosent resirkulerbar, påfyllbar eller gjenbrukbar innen 2023. I tillegg benytter de kun korallrev-vennlige filtre i sine solkremer. 

Elemis laget 100 prosent resirkulerbar emballasje til sin julekolleksjon i slutten av 2020, og planlegger nå å gjøre det samme med 80 prosent av all emballasje innen siste del av 2021.

 

 Kilde: Professional Beauty, UK

Artikkelen står på trykk i magasinet SALONG Hud & velvære nr. 1 2021.

Du kan lese magasiner fra NFVB digitalt HER.

Tilbake
Annet Innhold