Bedriftshelsetjenesten (BHT) spiller en viktig rolle i virksomheters forebyggende arbeidsmiljøarbeid. Framover skal Arbeidstilsynet oftere kontrollere om virksomheter som er pliktig å tilknytte seg en bedriftshelsetjeneste, faktisk har gjort det. De kontrollerer også om virksomhetene bruker bedriftshelsetjenestene slik de skal og bør.
I noen bransjer er det vurdert mer risikofylt arbeidsmiljø enn andre. Virksomheter i disse bransjene er pålagt å knytte til seg en godkjent BHT. Dette gjelder bl.a. frisørvirksomheter.
Bedriftshelsetjenesten skal bidra til at virksomheter jobber målrettet i det forebyggende arbeidet. Bistanden skal ta utgangspunkt i risikoforhold som har betydning for arbeidshelse. Dette innebærer blant annet at BHT involveres i kartlegginger og risikovurderinger, og at de fremmer forslag om forebyggende tiltak. Samarbeidet mellom virksomheten og BHT skal dokumenteres i en handlingsplan. Arbeidstilsynet kontrollerer løpende arbeidsgivers lovpålagte tilknytning og bruk av BHT som ett av flere tema i tilsyn med «BHT-pliktige» næringer.
Dette skal BHT hjelpe arbeidsgiver med. (link)
På tilsyn vil Arbeidstilsynet kunne kontrollere:
Tilsyn fra perioden 2018 til november 2022 viser at:
Regelverksendringer for BHTs bistand til virksomhetene
Fra årsskiftet gjøres det forskriftsendringer som tydeliggjør BHTs rolle. Hensikten er at virksomhetene og BHT skal jobbe målrettet i det forebyggende arbeidsmiljøarbeidet, og at tjenestene som BHT leverer skal ta utgangspunkt i risikoforhold i virksomheten som har betydning for arbeidshelse.
Mer målrettet bedriftshelsetjeneste
Samarbeid med BHT forbedrer HMS-arbeidet i bedriftene. Funn fra Arbeidstilsynets tilsyn viser også at virksomheter som er tilknyttet BHT får færre pålegg om sentrale forhold, enn virksomheter som ikke er tilknyttet BHT.