• NFVB
  • KONTAKT
Back
 Smil til kamera.  - Det er lett å rigge opp lampen og mobiltelefonen. På 10 sekunder har du foreviget halvannen times jobb. Kundene elsker det vi legger ut, sier driftssjef Tone Helen Neset.

Smil til kamera. - Det er lett å rigge opp lampen og mobiltelefonen. På 10 sekunder har du foreviget halvannen times jobb. Kundene elsker det vi legger ut, sier driftssjef Tone Helen Neset.

Tar frisyrebilder ut på sosiale medier

- Man bruker kanskje halvannen time på å kreere flotte frisyrer. Da er det verd å bruke et par minutter på å forevige resultatet, og formidle dette via Instagram og Facebook. Det er grunnen til at vi har kjøpt fotolamper og holder fotokurs for medarbeiderne, forklarer driftssjef Tone Helen Neset i Josefsson Frisør.

Vi ønsker å formidle og vise frem det vi står for faglig, både det vi gjør i hver enkelt salong og det vi i utfører i fellesskap. Vi har gjort interne fotosesjoner og bruker i stor grad vårt eget materiell som visualisering i salongene. Slike prosjekter skaper samhold og stolthet over det vi driver med i Josefsson internt. Men sosiale medier spiller også en stadig større rolle. Vi jobber aktivt både med Instagram og Facebook, der vi viser frem våre arbeider. Til nå har det kanskje vært litt tilfeldig, men  vi har drevet med dette i et par års tid, og jobber med å strukturere dette til å bli en del av vårt daglige arbeide. Derfor kjører vi nå fotokurs med tips om lyssetting, og tekniske tips til hvordan vi kan heve kvaliteten på foto ute i hver enkelt salong, sier driftssjef Tone Helen Neset.

Vil inspirere

Vi møtte opp på ett av kursene, som foregikk i Josefsson Frisør på Liertoppen Kjøpesenter mellom Oslo og Drammen.  Lyssetting av modeller i kombinasjon med mobilkamera var et hovedtema. Og det skal ikke så mye til av utstyr for å gjengi resultatene på en forbilledlig måte. - Vi har kjøpt inn fem LED Lightening lamper, en til hver salong, og kjører et halvannet timers kurs i salongene. Det er en start som jeg håper vil løfte bildekvaliteten, sier daglig leder Nina Josefsson Boldt, som var til stede på kurset hos bedriftens avdeling på Liertoppen. - Jeg tenker at vi må få gjengitt de flotte resultatene på en optimal måte, til glede for både oss selv og kundene. Vi får stadig flere følgere på Instagram, og flotte frisyrebilder er en god markedsføring av våre faglige kvaliteter. Vi vil inspirere forbrukerne til å velge oss, og da må vi gi dem noen gode smakebiter på hva våre medarbeidere kan få til, legger hun til.

- Vi jobber med å strukturere fotojobbingen, og bruker dette aktivt i markedsføringen av våre faglige kvaliteter. Kundene skal få lyst til å komme til oss, når de ser flotte arbeider på Instagram, sier daglig leder Nina Josefsson Boldt.

 

Klappet og klart

Fotograf Simen Falck Evensen setter raskt opp stativet og LED-lampen. Det hele går på en-to-tre. Så er det klart til å montere en av de ansattes mobil­telefon på stativet midt i lyssirkelen. - LED-lampen etterligner dagslyset, og det er det vi jakter på for å skape en korrekt fargegjengivelse, forklarer han, og legger til at man bør finne et sted med en nøytral bakgrunn, uten sjenerende spotter som lager skygger og påvirker lyset. - Lysstyrken kan reguleres, og man kan sette på softing.  Modellen kan ideelt sett trekkes litt ut fra veggen og mobiltelefonen monteres i holderen inne i lyssirkelen i nesehøyde. Når dere tar bilder, er det fint å få med litt mer enn hår. Et hint av antrekk skaper mer dynamikk i håret. Det er fint at modellen er mer fremoverlent i posituren enn det som kanskje kjennes naturlig. Får du til dette grepet, skaper du en proff feeling. Det ser ut som om bildet er tatt i et studio. Det gir en fin opplevelse. iPhone og androidtelefoner har portrettmodus. Det kan man med fordel bruke. Da kommer portrettet i fokus, legger han til.

Må røktes

Alle de 26 medarbeiderne i avdelingen på Liertoppen er engasjert og ønsker å bruke sosiale medier som en formidlingskanal. Dette gjelder også for frisører i de andre salongene. Men med fem avdelinger kan det til tider bli litt å holde styr på, når man skal samle dette i en helhetlig kommunikasjon utad, medgir driftssjef Tone Helen Neset. - Vi kommer til å jobbe med å spre bildene fra hovedkontoret. Vi får inn råmaterialet og skal bearbeide dette. Vårt neste prosjekt blir å utvikle Instagram Stories. Der kan medarbeiderne kan legge ut bilder med en liten historie om livet i salongen, som kan være der i 24 timer. Det blir spennende.

LED-lampen og mobilkameraet kan også brukes til å løfte frem produkter, for eksempel i forbindelse med kampanjer.

 

Annet Innhold