• NFVB
  • KONTAKT
Back
- Det kreves at man holder orden på kundelister og booking. Har man en pause, kan man bruke det til å gjøre unna litt kontorarbeid, sier Rebecca.

- Det kreves at man holder orden på kundelister og booking. Har man en pause, kan man bruke det til å gjøre unna litt kontorarbeid, sier Rebecca.

Lille HUDklinikk: Allsidig nærtilbud

- Når man starter på scratch, gjelder det å ha tålmodighet og tro på det man gjør. Man vet ikke på forhånd om det er mulig å få driften til å gå rundt. Men belønningen ligger i å få postive tilbakemeldinger fra kunder, og oppleve at man lykkes i å nå sine mål, smiler daglig leder Anne Rebecca Møller (39) i Lille HUDklinikk.

Det har vært både spennende og givende å etablere en salong i et lokalsenter utenfor Oslo, forteller Anne Rebecca Møller.

 - Jeg opplever nå at vi er veletablert i vårt lokalmiljø her på Rykkinn. Kundebasen har vært jevnt økende siden oppstarten i oktober 2015 og kundelisten min er ganske full året rundt. Andre sikter seg kanskje inn mot å vokse, men jeg trives med det jeg gjør og har ingen store ekspansjonsplaner. Lille HUDKlinikk skal være det navnet forteller; En liten, hyggelig, ujålet klinikk. Et sted der kundene trives og får de tjenestene de ønsker seg. Det synes jeg at jeg har fått til. Kundene gir i hvert fall tilbakemelding på at de trives. Jeg tar det også som et kompliment at jeg blir beskrevet som veldig «vanlig» i positiv forstand, og at det derfor er deilig å komme hit. Jeg vil at terskelen for å oppsøke Lille HUDKlinikk skal være så lav som mulig, forklarer Anne Rebecca Møller.

Allsidig bakgrunn

Veien frem til å jobbe i hudpleiebransjen har vært en lang reise for Rebecca, bokstavelig talt. I yngre dager dro hun utenlands og tok en 4-årig utdanning som grafisk designer. Men da hun kom tilbake til Norge i 2004, var det tørke i arbeidsmarkedet for denne typen kompetanse. - Jeg fikk ikke jobb, og tenkte, hva nå? Jeg var 26 år og orket ikke å vente på at den riktige jobben skulle dukke opp, så da ble det til at jeg valgte å ta en utdanning på kveldstid på Hudpleieakademiet. Der jeg ble ferdigutdannet hudpleieterapeut i en alder av 28 år.  Det var givende og pekte ut min nye karriereretning. Jeg visste at det var hudpleie jeg ville drive med. Men utdanningen innen grafisk design har ikke vært bortkastet. Jeg har tatt tilleggsutdanning innen permanent make-up og brynforming, og her kommer mine kunnskaper som grafisk designer til sin rett. Jeg jobber mye med dette, og det krever god visuell forståelse for å skape flotte resultater. Du må ha fagkunnskap og øve, øve, og øve for å bli god. Egentlig bør man drive med det hver dag for å perfeksjonere seg. - Men det er også en motivasjonsfaktor å ha tverrfaglig kunnskap og en meny som speiler dette. Jeg føler jeg får brukt alle sider av meg selv. Det er inspirerende og det gjør arbeidsdagene varierte. Rebecca kan for øvrig skilte med Cidesco-sertifisering og har også kurs i gelnegler fra TL Akademiet.

Trives med mennesker

I tillegg til gleden ved å utøve faglige ferdigheter, er det kundekontakten som gjør at Rebecca trives i yrket. - Jeg gleder meg til å gå på jobb hver dag. Hadde jeg ikke hatt familie, så ville jeg nok vært på jobben døgnet rundt, humrer hun. - Men jeg har også veldig trivelige kunder, som jeg har mange hyggelige samtaler med. Det hjelper godt når jeg jobber store deler av dagen alene, legger hun til. Helt alene er hun derimot ikke. - Jeg startet opp alene, men det ble litt stille på julebordet, for å si det sånn. Så jeg har leid ut et rom til en autorisert fotterapeut, som også er utdannet hudterapeut. Selv om vi jobber med hver våre kunder, blir det et lite fellesskap. Det er også en sikkerhet ved for eksempel sykdom. Da vil vi kunne overlappe hverandre og sørge for å ta vare på kundene.

 - Jeg har også leid ytterligere et rom, og tenker på å leie ut videre til en massør eller noen som driver med vippe-extension. Da får man et litt bredere tilbud, som igjen trekker flere kunder til oss alle, legger hun til.

Jeg tar det som et kompliment at jeg blir beskrevet som veldig «vanlig» i positiv forstand, og at det derfor er deilig å komme hit.

Erfaring teller

Det å starte opp egen virksomhet krever stayerevne. Men også erfaring i yrket er nødvendig for å lykkes, mener Rebecca. - Etter utdanningen fikk jeg jobb som hudterapeut i Vinderen Hud- og Fotpleie. Det var veldig givende. Jeg hadde gode kolleger og trivdes veldig godt. Men da en bransjekollega i en annen klinikk ble syk, og jeg fikk en forespørsel om å hjelpe til med å holde hjulene i gang til hun ble frisk, tro jeg til og forflyttet meg til denne salongen. Der ble jeg i en periode halvannet år. Da tenkte jeg at det var på tide å gjøre noe på egenhånd. - Dessuten var reiseveien til jobben i overkant krevende, spesielt når man har familie og barn. Tanken modnet om å starte opp en klinikk i mitt nærområde, for å få hverdagen til å gå opp. Da lokalene i Rykkinn Senteret ble tilgjengelig, slo jeg til. Loddet ble kastet og jeg gikk i gang med å innrede lokalene på billigst mulig måte. I oktober 2015 åpnet jeg dørene. - Min hovedutfordring var at jeg ikke hadde en kundeportefølje i dette området. Det er krevende å starte opp fra et 0-punkt. Beliggenheten i en sidefløy i 3. etasje gjorde at jeg heller ikke kunne forvente drop-in kunder. Jeg ble derfor ikke overrasket over at det ikke kom et rush av kunder den første tiden. Men jeg sto beinhardt på for å være til stede i åpningstiden hver dag fra kl. 10.00 – 16.00, selv om jeg satt og tvinnet tommeltotter. Jeg ville at potensielle kunder ikke skulle komme til en låst dør. Samtidig jobbet jeg aktivt med å markedsføre Lille HUDklinikk i nærområdet. Det er den eneste hudpleieklinikken i Rykkinn Senteret, og det var noe jeg utnyttet. Jeg har et samarbeid med frisørsalongen Studio M, som deler ut flyers. Jeg har også en avtale med kafeen i senteret. Flyers ble også distribuert i postkasser i nærområdet, og jeg var aktiv på facebook. Gjør man en god jobb, virker også jungeltelegrafen. Sakte, men sikkert jobbet jeg opp en kundeportefølje, og nå opplever jeg at jeg driver en hyggelig virksomhet. - Jeg må nok si, at den erfaringen jeg hadde opparbeidet meg fra mine forrige arbeidssteder var viktig i etableringsfasen. Ikke minst at jeg er har nådd en viss alder, gjorde at  jeg turte å starte opp. Det kreves at man har litt fartstid for å inngi nødvendig tillit overfor kundene. Har man vært igjennom en del andre situasjoner, så har man kanskje også en realistisk forestilling av hva som skal til for å drive en egen virksomhet. Det har i hvert fall gått bra, og det er en stor tilfredstillelse å ha gjort ting på egenhånd.

Fokus på hudhelse

Mange klinikker føler seg «tvunget» til å tilby fillere og Botox. Men Rebecca er klar på at hun ikke vil tilby injeksjoner. - Lille HUDKlinikk har en variert behandlingsmeny, men vi tilbyr ikke fillere. Jeg har lyst til å jobbe med hudhelse, ta vare på folk som de er. Jeg synes vi skal eldes med stil, da må vi følge opp dette på behandlingssiden. Jeg har selv tre døtre, og mener man bør gå foran som et godt forbilde. Mange unge har ingen motforestillinger mot fillere og Botox. Grensene flyttes. Jeg vil ikke at mine døtre skal begynne med dette. Da må jeg gå foran som et godt eksempel. Så dette er ikke en del av mitt tjenestetilbud.

En gründer i magen?

Mange går svanger med en drøm om å gjøre som Rebecca og starte egen klinikk. Det kan virke som en uoverstigelig barriere å ta skrittet fullt ut, men Rebecca mener man kan realisere drømmen uten en velfylt bankonto. - Du kan i utgangspunktet innrede en klinikk ganske rimelig. Selv har jeg kjøpt ting på Finn.no og supplert dette med profesjonelt behandlingsutstyr. Det gjelder å ta et skritt av gangen. Interiør kan byttes ut i takt med salonges økonomiske utvikling. Men én ting må man ta høyde for. Du kan ikke regne med lønnsuttak i oppstartperioden. Husleie og løpende utgifter må prioriteres. Men hvis du er innstilt på å ta et tak, leve nøkternt, får du det til hvis du er en flink fagutøver. 

Annet Innhold