• NFVB
  • KONTAKT
  • For Skoleelever
  • For Rådgivere
  • For Lærlinger
  • For Lærebedrifter
  • Om Svenneprøven
  • NFVB
  • KONTAKT
Back
Foto: Tendenz Hårpleie AS

Foto: Tendenz Hårpleie AS

Fullt trykk på verdiøkende tjenester

Lanseringene siste halvår viser at leverandørene i økende grad byr på styling- og pleieprodukter som gir

salongene mulighet til å utvikle verdiøkende tjenester, fremfor å tilby «nok et stylingprodukt». Det er godt nytt for å øke salongenes inntjeningspotensial.


Det har alltid vært et stort trykk på nylanseringer på produktsiden, men sjelden har vi opplevd at så mange leverandører lanserer produkter som inkluderer konseptuelle løsninger. Produktene inngår i større grad som et verktøy i et tjenestetilbud, ofte med løsninger for hjemmepleie. Nå trengs det en bevissthet ute i salongene så man kan utnytte potensiale som ligger i konseptene, tilby kundene varierte menyer, nye opplevelser og resultater som bygger lojalitet.

Tjenester som selger

Netthandelen utfordrer salongens sterke stilling på salg av profesjonelle hårpleie- og stylingprodukter, det er alle enige om. Men hva kan man gjøre for å stoppe lekkasjen til nettbutikkene?  Det er en stor grad av enighet om at utviklingen må møtes med å tilby tjenester som motvirker presset på det tradisjonelle produktsalget i salongen. Leverandørene har selvsagt grepet tak i dette. Nå ser vi resultatene i form av innovasjoner som byr på helhetlige konsepter, der tjenester inngår som et viktig, avgjørende element.

På rekke og rad

Nær sagt samtlige leverandører konkurrerer nå med å fremstå som mest mulig miljøvennlige. Veganske  produkter, resirkuleringsordninger for brukt emballasje, bruk av bærekraftig produserte naturlige ingredienser, bruk av resirkulert plast i emballasjen, sponsing av ulike miljøtiltak, fra bekjempelse av plast i havet til vannprosjekter i utviklingsland. Dette er noe som treffer forbrukernes hjerte og er i pakt med det økende miljøfokuset. 

Innovasjoner i tiden

Men produktene må også levere resultater. Her ser vi en positiv trend. Teknologiske innovasjoner rulles nå ut på løpende bånd. Dette gir muligheten til å utvikle tjenestetilbudet.  Her er noen av årets eksempler på produkter som byr på innovativ teknologi og integrering mot tjenester:

Umiddelbar suksess

K18 fra Biomimetic Hairscience benytter biomimetikk til å koble sammen keratinkjedene igjen etter at de har blitt skadet av bleking, farging, varmeverktøy eller andre kjemiske behandlinger. Desto mer skadet håret er, desto mer dramatisk blir resultatet. Ikke minst kan det være verd å merke seg at dette ikke er en tidkrevende salongbehandling. Ifølge leverandøren Verdant AS, blir håret reparert tilbake til sin originale tilstand etter kun fire minutter. Altså en quick-fix som gir kundene en ny opplevelse. 

Produktserien består av tre produkter, inkludert ett produkt til hjemmebehandling, som er formulert på linje med salongbehandlingen. K18 er ikke en «billigløsning», men et produkt som leverer resultater som forsvarer prisnivået. 

Suksessen har ikke latt vente på seg. K18 har blitt en døråpner for Verdant as.

 - Vi er veldig fornøyde. Drøyt 1000 salonger har tatt inn K18, og vi åpner nye salonger hver dag. Det er en stor interesse der ute, både blant frisørene og konsumentene. Det er interessant å notere at vi ser at salget av K18 50 ml retail gir en generell økning i produktsalget i salongene, oppsummerer Svein Ove Olsen i Verdant AS. Han lover flere innovative lanseringer utover høsten.



Inspirerende retroperspektiv

R+Co har nylig lansert BLEU under vignetten bærekraftig luksus. Stylistikonet Garren, som også er en av gründerne bak merket, har vært en viktig bidragsyter på flere nivåer. I utviklingen av pleie-serien  BLEU, som inkluderer 21 produkter, er det lagt mye omtanke i å skape et design som inngår som en viktig ingrediens i produktopplevelsen. Inspirasjonen er hentet fra 70-tallets Yves Saint-Laurent og havet rundt Capri, Positano og Karibia. Resultatet er blitt en smakfull og pirrende opplev-else, produktene skiller seg definitivt ut i mengden av salgsprodukter. 



Optimalisert styrke

L’Oréal Professionnel Serie Expert Metal DX er et eksempel på en lansering som tar fatt i problematikken med metalliske forbindelser som deponeres i hårfibrene og som påvirker prosessene ved bleking, farging og balayage-behandlinger. Bruken av Metal DX fremholdes å gi 87 % mindre risiko for å brekke hårstrå, samtidig som det bidrar til at håret tar til seg optimalt med farge og sikrer et pålitelig fargeresultat.


Krøller som sitter

Lanseringen av Kérastase Curl Manifesto, som byr på profesjonell pleie til alle typer hår, er en tidsaktuell lansering som møter diskusjonene som pågår om krøller i ulike nettfora.  Serien byr på fukt, pleie og definisjon, og speiler tendensene vi ser på catwalken, i film og i sosiale medier, der flere og flere tør å vise frem sine naturlige krøller. Midt i blinken for denne sesongen. 

I Norge har lanseringen skjedd på flere plattformer. Med Natalie Beckford, Årets Frisør 2021, på laget er det kjørt live-sendinger på @lorealnorgepro.  Der fikk deltagerne eksempelvis oppleve prisvinneren i aksjon på to modeller, der hun delte sine triks for den perfekte teksturen. 

 

  • Artikkelen står også på trykk i Magasinet FRISØR nr. 2 2021.
  • Les NFVBs magasiner digitalt HER.

 

Tilbake
Annet Innhold