• NFVB
  • KONTAKT
Back
Familien Lyche på bryggekanten: Noreen, Tara, Thea og Anders. Sammen står de for et lite frisøreventyr i Agder.

Familien Lyche på bryggekanten: Noreen, Tara, Thea og Anders. Sammen står de for et lite frisøreventyr i Agder.

Faglig, folkelig, hjertelig

Lucky Frisør er et lite frisørkonsern, med syv salonger i Agder. To generasjoner Lyche jobber sammen for å skape gode opplevelser for kunder og medarbeidere. - Jeg er fryktelig stolt, glad og ydmyk over at lille Lucky har fått en så stor anerkjennelse som å bli Årets Frisørkonsern, sier gründer Anders Leo Lyche.

Det er i år 40 år siden oslogutten Anders Lyche slo seg ned i Arendal. Stedet var helt tilfeldig. Han hadde ingen forbindelser til byen, men som ung og impulsiv dro frisøren ned for å selge smultringer! Han forelsket seg i stedet, og snart fant han et salonglokale som passet for en som ville starte for seg selv. Det gikk noen år, så ble han forelsket igjen, denne gang i Noreen. Hun ble en «game changer» for Anders, og ikke minst for salongen. Noreen er ikke frisør, men har preget bedriften administrativt, både gjennom de satsninger bedriften har gjort, og ikke minst som «mor» for de ansatte. 

Døtrene Tara og Thea var ikke tiltenkt noen roller i bedriften. Anders og Noreen er helt klare på at det sto døtrene helt fritt til å velge den karrierevei de måtte ønske, men når man bokstavelig talt vokser opp i en salong så er det kanskje ikke helt overraskende at de begynte i frisørbransjen, de også. Mer om det senere.

 

 Et lokalt frisørkonsept

Lucky Frisør finner du i dag på seks kjøpesentre på strekningen Tvedestrand til Grimstad. Den syvende salongen er ikke på et senter, men til gjengjeld svært sentralt på Pollen i Arendal.

 - Beliggenhet er alfa og omega. Vi har gjort et bevisst valg av attraktive plasser. Vi er der det er folk, i et godt gjennomsnitt av befolkningen. Vi ønsker å være en synlig og kjent bedrift i våre lokalmarkeder. Selv om vi har en folkelig profil, bevisst litt under de dyreste, så vil vi være kjent for faglig høy standard. Vi har aldri tilbud på behandlinger. Salongens fagfolk skal kunne tjene godt, fastslår Anders.

 

Varesalget finansierer utviklingen

Selv om det er faget i fokus så har Lucky varesalget som en viktig del av forretningskonseptet. Deres strategi er storkjøp av utvalgte produkter, slik at de kan oppnå størst mulig rabatt. Og den rabatten går til kundene, bedyrer Noreen.

 - Vi har i alle år hatt et meget godt samarbeid med Wella. Vi har kjøpt stort og gunstig, og med rabatten ut til kundene så har vi hatt et godt produktsalg. Dette har nå også gitt oss konkurransekraft i forhold til oppblomstringen av netthandel, som jo har blitt det store spøkelset, sier Noreen. Det er hun som får æren for salongens suksess med varesalg.

 - Først og fremst er vi en frisørbedrift. Varesalget er en «attåtnæring», men som blant annet finansierer kursing av frisører. Vi får økonomiske muligheter for utvikling. Mange kunder handler fast også utenom frisørtimen, men også passerende kunder i kjøpesenteret stopper og handler. Vi har mange bestselgere og lite med hyllevarmere, sier Anders.

 

Ny game changer

Anders forteller at det var en «game changer» da han og Noreen gikk på et salgskurs på Euro Business School. Da fikk de øynene opp for mer systematikk innen business. Med større bevissthet rundt salg og gjensalg begynte salongen virkelig å tjene penger. Den bevisstheten og systematikken er også noe av forklaringen på hvorfor bedriften nå ble kåret til Årets Frisørkonsern.

Den siste store endringen i bedriften kom ved at eldstedatter Tara kom inn i bedriften i 2015. Både hun og søsteren Thea har som tidligere nevnt vokst opp på gulvet i salongen. Begge søstrene har vært ryddepiker, og fått god frisøropplæring på Sassoon Academy i London. Tara har i tillegg gått på BI og lært mer om forretningsdrift. Det er hun som har stått for den møysommelige jobben med å jobbe frem kandidaturet til konkurransen Årets Frisørbedrift/konsern.

- Det har vært ekstremt lærerikt. Hele prosessen med total gjennomgang av bedriften anbefales alle. Du river deg i håret over alt du må tenke på, men det er sinnsykt bra for bedriften å bli mer bevisst i alle deler av driften. Konkurransekriteriene til Årets Frisørbedrift/konsern er noe alle salonger i Norge burde bruke i en evalueringsprosess, sier Tara. Hun medgir at hun måtte gå noen runder i prosessen, men at det har vært en mental kjempeinvestering.

Familiebedriften Lucky Frisør

Personalplan i praksis

I familiebedriften Lucky Frisør er nå Tara (27) daglig leder, mens far Anders (66) har en ganske tilbaketrukket veilederrolle. Mor Noreen (59) er mer tilstede i det daglige, men bruker nå mer tid på ansatte. Taras søser Thea (24) tok nettopp svennebrevet. Hun går for tiden i god, faglig lære hos White Gallery i Oslo, men sikter på å reise hjem til Arendal – om noen år.  

 - Det er klart at familien går i ett med bedriften, og vi er tett på både avdelingsledere og øvrige ansatte. Alt har kanskje ikke vært så nedtegnet og systematisk bestandig. Mye har vært i hodet til pappa. Mamma har virkelig et stort hjerte for de ansatte. Hun ser folk, forteller Tara. - Hun har virkelig irsk omsorg som merkes, skyter Anders inn.  Med den mer strukturerte driften Tara har tilført frisørkonsernet, så har også rollefordelingen vært oppe til evaluering. Noreen bruker nå mer tid på personalkontakt, med klar agenda for målsetting.

Lærlinger = fremtiden

Under Arendalsuka i år inviterte NFVB sammen med Lucky sentrale politikere til en make over i frisørstolen, utført av dyktige og uredde lærlinger. De hadde «kunder» som partileder Knut Arild Hareide og statsrådene Monica Mæland og Anniken Hauglie i stolen, mens NFVBs president Edel Teige fikk sagt ett og annet om hva vi ønsker. Veldig tøft av lærlinger å jobbe under sånn oppmerksomhet. 

Men Lucky setter stor pris på sine lærlinger, og i fjor ble en av deres lærlinger kåret til årets lærling i Agder, blant 760 lærlinger fra alle fag.

 - Vi har et mål om å ta inn fem lærlinger hvert år. Det er veldig krevende, skal vi få gitt dem den oppmerksomheten og oppfølgingen vi ønsker å gi dem. Men vi har en strategi for hvordan vi skal nå dette målet, og jeg vet at dette vil gi gode resultater, sier Tara.  - Vårt nye opplæringssystem er noe vi alle utvikler oss med og lærer av.

 - Jeg må også si at jeg synes det er veldig gøy at så mange har jobbet hos oss i så mange år, noen nesten helt fra starten for 40 år siden. Ikke bare blir de her lenge, men vi har også veldig lavt sykefravær. 

Ut fra dokumentasjonsskjemaet til Årets Frisørkonsern-konkurransen kan vi også lese at omsetningen per årsverk er nesten en million kroner, med gjennomsnittslønn per time langt over minstelønnssatsene i tariffen. Det er gode tall, tatt i betraktning at nedslagsfeltet er ganske annerledes enn Oslo Vest. Samlet sett tilsier dokumentasjonstallene at Lucky er en trygg og fremtidsrettet arbeidsplass både for svenner og lærlinger.

 

«Kaffespørsmålet»

Kundene forventer en god frisør, men velværeopplevelsen starter med en god mottakelse.

- Vi har laget rutiner for alle faser av kundebesøket: «Når kunden kommer inn i salongen», «Når kunden hentes til arbeidsplassen/sitter i stolen» og «Når man er ferdig med kunden». Formålet er å definere en god kundeservice, slik at vi sikrer en jevn og målbar standard for kundebehandling, sier Tara.

 - Man kan alltid bli bedre – på alt. Vi vil heller ikke hvile på laurbærene etter Årets Frisørkonsern-prisen. Det bare stimulerer til økt innsats. Det er tidkrevende, men vi jakter på «next level». Som ledd i vår systematiseringsprosess har vi blant annet oppgradert datasystemet vårt til en kjedeløsning fra FixIt. Det vil si, vi har holdt salongen som ikke er på kjøpesenter utenfor. Det er en annerledes salong, og avdelingslederne ønsker å fortsatt være det. Det får de også lov til, smiler Tara.

 

Toppen er besteget – hva nå?

- Vi kunne ikke fått bedre motivasjon enn denne prisen og anerkjennelsen for den jobben vi gjør. Nå skal vi brette opp ermene og jobbe for å bli enda bedre. Vi vil blant annet få ekstern hjelp til å se bedriften mer utenfra. Det viktigste er at alle trives og har det bra. Vi vil definitivt prøve å ta vare på det gode med bedriften. Vi vil bygge opp rundt teamfølelsen, og holde på den stoltheten og gleden vi alle fikk og kjente så sterkt da vi ble ropt opp som Årets Frisørkonsern 2018 i Oslo Spektrum.

 

Annet Innhold